frame

اسکلت فلزی سبک ترین و در عین حال مقاوم ترین سازه ای ست که در ساختمان سازی استفاده می شود. نوع دیگری از اسکلت ساختمانی که به نوعی رقیب اسکلت فلزی به شمار می رود، اسکلت بتنی است. سوالی که برای اکثر کارفرمایان به وجود می آید این است که کدام سیستم باربر را برای سازه خود انتخاب و اجرا نمایند. انتخاب و ساخت اسکلت ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد که سازنده با توجه به آنها اقدام به ساخت می کند. از جمله این موارد مهم طول عمر، مقاومت، سهولت در اجرا، هزینه ساخت و معیارهایی از این قبیل می‌باشد. 

اسکلت فلزی در ساختمان سازی

از گذشته برای پیکر بندی ساختمان ها از فلزات محکمی همچون فولاد استفاده می کردند. از آنجا که این نوع اسکلت ها بسیار محکم می باشند امروزه نیز از آنها برای ساخت سازه های محکم و با دوام استفاده می شود. اسکلت های فلزی خود به دو دسته اسکلت فلزی پیچ و مهره و اسکلت فلزی جوشی تقسیم می شوند. همان طور که از نام این دو اسکلت مشخص است، تفاوت این دو اسکلت فلزی در نحوه اتصال آنها می باشد.


ساختمان با اسکلت بتنی

اسکلت‌های بتنی جزو رایج ترین انواع ساختمان های مدرن به حساب می آیند. این نوع ساختمان ها معمولاً شامل یک چهارچوب یا یک اسکلت بتنی هستند. از سازه بتنی می توان برای مقاوم سازی در پله ها، ستون، فونداسیون و انواع مکان ها دیگر استفاده نمود. بهتر است بدانید برای ساخت یک سازه بتنی عموما از بتن آرمه استفاده می‌کنند. بتن آرمه از سیمان، شن، ماسه و فولاد - کاشت میلگرد و یا آجدار تشکیل شده است. در واقع در صورتی که از بتن آرمه در تیرهای اصلی، ستون ها و پی استفاده شود سازه بتنی محسوب می شود.


مقایسه اسکلت بتنی و فلزی ساختمان

عمده عوامل موثر در مورد تفاوت اسکلت فلزی و بتنی و اینکه کدام نوع سازه (بتنی یا فلزی) بر دیگری برتری دارد، عبارتند از هزینه ساخت اسکلت فلزی و بتنی، زمان ساخت اسکلت فلزی و بتنی، تفاوت اسکلت فلزی و بتنی.

هزینه ساخت و سود حاصل با زمان اتمام طرح رابطه مستقیم دارد. بدیهی است هر چه زمان طرح طولانی‌تر باشد شاهد افزایش قیمت مصالح, قیمت تمام شده طرح, هزینه‌های متفرقه و بازگشت دیرتر سرمایه خواهیم بود که خوشایند هیچ سازنده‌ای نیست.

سازه‌های بتن آرمه در مقابل سازه‌های فولادی معمولاً نیاز به هزینه کمتر و زمان بیشتری برای ساخت دارد؛ در حالی‌که سازه‌های فولادی ابتدا نیاز به سرمایه زیادی برای خرید آهن آلات دارد ولی در عوض شاهد سرعت اجرای بالاتری خواهیم بود.

در کل اسکلت فلزی و اسکلت بتنی هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند که در مقاله‌ای دیگر به آنها پرداخته شده است.