Beam

تعاریف استاندارد تیرآهن:

ارتفاع تیرآهن : ارتفاع در این محصول را با علامت مشخصه h نمایش می دهند. این متغیر عبارت است از فاصله میان دو بال بر روی محور عرضی جان تیرآهن . نمره : نمره تیرآهن برابر با ارتفاع تیرآهن بر حسب سانتی متر می باشد.

بسته : به دسته ای از شاخه های تیرآهن که دارای نمره های برابر، ویژگی ها و مشخصات یکسان می باشند بسته گفته می شود. 

محموله : به مجموعه ای از یک یا چند بسته یکسان یا متفاوت از لحاظ نمره محموله می گویند.


مزایا استاندارد تیرآهن:

یکی از مزایای  آن تولید محصولاتی با کیفیت بالا می باشد که منجر به ساخت سازه هایی با استحکام بسیار بالا می شود که ضمن صرفه جویی در صرف هزینه های دو یا چند باره از بروز خسارات سنگین جانی و مالی جلوگیری می کند.

در یک حالت کلی اگر بخواهیم تمامی مزایا را در کنار یکدیگر قرار دهیم، می توان گفت حفظ اصول و استاندارد های جهانی در ساخت این محصولات باعث حفظ سلامت و جان مردم می شود همچنین با افزایش صادرات و صرفه جویی در وقت به ایجاد درآمد ها و رفاه بیشتر مردم کمک می کند.


نشانه شناسایی تیرآهن:

در تیرآهن ها نشانه شناسایی متشکل از اعدادی که نشان دهنده نمره تیرآهن و حداقل مقاومت کششی فولاد می شود. این اعداد به صورت پشت سر هم به دنبال علامت اختصاری تیرآهن می آید. به عنوان مثال INP – ۱۶ – ۵۲ نشان دهنده تیرآهن I با نمره ۱۶ و حداقل مقاومت کششی ۵۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد.


تیرآهن:

تیرآهن های گرم نوردیده و بال نیم پهن موازی همگی مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۱۷۹۶ تولید می گردد.

برای تولید تیرآهن های گرم نوردیده استانداردی به جهت تعیین ویژگی های محصول، نمونه برداری و نشانه گذاری آن ، روش های آزمون تعیین شده است که این استاندارد بر روی این محصول با بال های نیم پهن موازی اعمال می شود. موارد زیر شامل انواع تیرآهن های گرم نوردیده به همراه علامت اختصاری آن می باشد:

1- تیرآهن بال باریک شیبدار با علامت اختصاری I-1

2-بال پهن شیبدار با نشانه اختصاری I-3

3-بال پهن موازی سبک با علامت اختصاری I-4

4-بال پهن موازی متوسط با علامت اختصاری I-5

5-بال پهن موازی سنگین با علامت اختصاری I-6

6- 3 استاندارد جهانی تیرآهن به همراه علامت اختصاری آن


تیرآهن INP:

این مقاطع به شیوه نورد گرم و به اندازه مقطع عرضی معین، به شکل I و مطابق با استاندارد چین و روسیه تولید می گردد. آناتومی این محصول به گونه ای می باشد که با فاصله گرفتن از جان تیر، از ضخامت بال ها کاسته می شود. به این گونه که اگر در راستای تیرآهن بایستید و به آن نگاه کنید در ابتدای محصول بال ها دارای ضخامت بوده که به مرور با دور شدن از جان آن از ضخامتش کم می شود و یک شیب ملایمی بر محصول نقش می بندد.


تیرآهن IPB:

زیر مجموعه این دست از تیرآهن ها، مقاطع H بوده و ساختار آن دارای دو بال پهن یا عریض می باشد. این نوع مقاطع دارای دو نوع سبک و سنگین می شود که تیراهن های سبک را با علامت L و انواع سنگین آن را با علامت V نشانه گذاری می کنند. بنابراین هرجا به دنبال نام این مقطع یکی از حروف V یا L را مشاهده کردید نشان از سبک یا سنگین بودن مقطع را دارد.


تیرآهن IPE:

این مقاطع هم شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی I دارد. با این تفاوت که ضخامت بال ها در سرتاسر محصول یکسان بوده و غیر قابل تغییر می باشد. استاندارد بکار رفته در تولید این محصول مطابق با استاندارد اروپا و ایران می باشد. در متداول ترین نوع تیرآهن در ساخت و ساز از سوی مشتریان همچنین مهندسان ناظر در بازار ایران همین نوع می باشد. در بازار ایران مقاطع IPE از کشورهایی نظیر کره ، اسپانیا، آلمان و لهستان وارد می شود.


انواع تیرآهن ساختمانی

تیرآهن بال پهن:

وزن این مقاطع نسبت به دو نوع نیم پهن و اروپایی کمتر بوده همچنین اندازه بال با ارتفاع آن یکسان می باشد. دارای دو نوع سبک و سنگین بوده که به عنوان خرپا و یا در ساخت ستون مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن های بال پهن شکلی شبیه به حرف انگلیسی H دارد.


تیرآهن نیم پهن:

تیرآهن نیم پهن یا سبک بسیار شبیه به مقطع INP بوده، ظاهری شبیه به حرف انگلیسی I دارد. علامت اختصاری تیرآهن نیم پهن IPE می باشد. از مشخصات فنی آن طول محصول می باشد که برابر است با ۸ تا ۱۶ متر و ارتفاع آن که بین ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر متغیر است. قابل ذکر است تیرآهن نیم پهن با عرض ۴۶ تا ۲۲۰ میلیمتر تولید و به بازار عرضه می گردد.


تیرآهن اروپایی:

علامت اختصاری تیرآهن اروپایی INP می باشد. این محصول به طول های ۸ تا ۱۶ متر، ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمرت و عرض های ۴۲ – ۵۰ – ۵۸ و ۲۱۵ میلیمتر تولید می گردد. از این محصول در بازار به عنوان تیرآهن معمولی و یا پروفیل معمولی یاد می کنند.


تیرآهن لانه زنبوری:

مقاطع لانه زنبوری به صورت تیرآهن هایی با سوراخ هایی بر روی جان محصول می باشد. ایجاد سوراخ بر روی این محصول به صورت برش های دستی انجام می گیرد که علاوه بر مزایایش دارای معایبی نیز می باشد. گاهی ایجاد این حفره ها در جان تیرآهن باعث افت استحکام آن در برابر فشار های جانبی وارده می شود. از مشخصات فنی این محصول طول محصول می باشد که برابر است با ۱۲ تا ۱۸ متر، همچنین ارتفاع آن که بین ۸۰ تا ۳۰۰ میلیمتر می باشد. لازم به ذکر است علامت اختصاری تیرآهن لانه زنبوری CNP می باشد.



کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی