Black

روش تولید این محصولات به این صورت است که تختال در ابتدا وارد کوره می شود تا به دمایی در حدود ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد برسد. فولاد حرارت دیده برای انجام عملیات نورد از میان غلتک هایی عبور می کند که در خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند. سپس نیرویی که از سمت غلتک ها به تختال وارد می شود، باعث کاهش ضخامت و افزایش طول تختال خواهد شد. به دلیل فشار وارده بر قطعه خواص فیزیکی و مکانیکی محصول خروجی بهبود خواهد یافت.

در مرحله بعد تختالی که عملیات نورد بر روی آن صورت گرفته تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم می شود؛ هدف از افزایش دما در فرایند تولید ورق سیاه، برطرف کردن عیوب ریزساختاری است. اما باید در تنظیم دما دقت کافی انجام شود. زیرا در صورت بی توجهی به این امر هزینه های اضافه خواهیم داشت. علاوه بر این مورد، در صورت انتخاب دمای نامناسب ممکن است رسوباتی ناخواسته در ساختار تشکیل شود.

در ادامه تختال ها با آب پوسته زدایی می شوند و با عبور از قفس ‌هایی ضخامت تختال ها ۷۵ درصد کم می شود. به دلیل کاهش ضخامت تختال ها، عرض ورق های تولیدی افزایش پیدا می کند. حال بر روی این تختال ها عملیات نورد خشن انجام خواهد گرفت، در قفسه های تعبیه شده در نورد خشن ۲ الی ۴ غلتک وجود دارد. نکته قابل توجه در این شیوه از نورد دمای بسیار بالا است. تختال ها با عبور از مرحله نورد خشن به جعبه‌های کلاف می‌رسند، هدف از قرار دادن جعبه‌های کلاف در این مرحله یکنواخت کردن خواص مکانیکی و دمای ورق است. حال ورق ها مجدد با آب پوسته زدایی می شوند و به مرحله نهایی ارسال می شوند. در مرحله نهایی ۵ تا ۷ قفسه به منظور نورد قرار گرفته است با عبور ورق از تمامی این قفس‌ها ضخامت ورق تولید شده بار دیگر کاهش پیدا می کند (حدود ۱ تا ۴ میلی‌متر). بعد از خارج شدن ورق از مرحله نهایی، ورق ها روی میزهای خنک کننده (میزها طولی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر دارند) قرار می گیرند، با این کار دمای ورقهای تولیدی کاهش پیدا خواهد کرد. فرایند تولید ورق سیاه به پایان رسیده است و ورق‌ها آماده بارگیری از کارخانه هستند.