Edka

میلگرد ادکا :

میلگردهای ادکا اصلیتی روسی دارند و اولین استفاده از آن‌ ها در کشور روسیه یا شوروی سابق ثبت ‌شده است. اگر دقت کنیم، می ‌بینیم که ظاهر این میلگردها به گردن اردک شباهت دارد. به همین دلیل در روسی به آن ‌ها ادکا می‌ گویند. همان ‌طور که گفته شد، میلگرد ادکا کاربرد گسترده ‌ای در سقف ‌های تیرچه ‌بلوک دارد. امروزه در بسیاری از ساختمان ‌های سطح کشور از میلگردهای ادکا استفاده ‌شده است و تقریباً یک روش مرسوم در استفاده داخل سقف ‌های تیرچه ‌بلوک می ‌باشد.

یکی از موارد تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی در عملکرد آ‌ن ‌ها می ‌باشد. پس لازم است ابتدا بررسی ‌کنیم که هدف استفاده از میلگردهای ادکا چیست. گاهی اوقات در صنعت ساختمان ‌سازی تیرچه ‌های استفاده‌ شده در ساختمان دارای فضای درست و مناسبی نیستند و حتی فضای کافی ندارند. این مشکل در اکثر ساختمان‌ ها ایجاد می ‌شود. پس با افزایش بار وارده که می‌ تواند بر اثر تردد وسیله یا انسان ‌ها باشد، احتمال از جا درآمدن این تیرچه ‌ها وجود دارد. در این مواقع، استفاده از میلگردهای ادکا می ‌تواند روشی درست و مناسب برای جلوگیری از این اتفاق باشد. میلگردهای ادکا در حد فاصل میان تیرچه ‌ها و تیرها نصب‌ می ‌شوند و این فضای ناکافی را پر می‌ کنند. در نتیجه در اولین مرحله، مانع از دررفتگی تیرچه ‌ها می ‌شوند.

همان ‌طور که گفته شد استفاده اصلی از میلگردهای ادکا در داخل سقف ‌ها می ‌باشد. جایگاه استفاده از میلگردهای ادکا نیز در قسمت تحتانی هر تیرچه می ‌باشد و کمینه خم شدن آن باید ۱۸۰ درجه باشد. این نوع میلگردها بی ‌دلیل محبوب نشده‌ اند و از مزایای متعددی برخوردار هستند.


مزایای: 

استفاده از میلگردهای ادکا داخل سقف ‌های تیرچه ‌بلوک مزایای بسیاری دارد که امروزه توجه خاصی به آن می ‌شود. اولین مزیت این نوع میلگردها استحکام ‌بخشی خاص آن ‌ها به سقف می ‌باشد. با استفاده از میلگردهای ادکا، استحکام سقف افزایش پیدا می ‌کند و به ‌راحتی در برابر بارها و فشارهای وارده از طبقه فوقانی، فرو نخواهد ریخت. این استحکام ‌بخشی شامل جلوگیری از راحت ترک خوردن سقف نیز می ‌شود که امروزه در بسیاری از خانه‌ ها این پدیده ترک ‌خوردگی به‌ راحتی مشاهده می ‌شود.

با استفاده از میلگردهای ادکا، مقدار خیز سقف کاهش پیدا می ‌کند و علاوه بر آن، جلوی ارتعاشات گرفته می ‌شود. این دو عامل از اصلی ‌ترین و مهم‌ ترین عوامل در استحکام یک سقف می ‌باشند. هدف مهم و اصلی استفاده از میلگردهای ادکا همین استحکام ‌بخشی است و در سازه ‌هایی که درون آن ‌ها از این نوع میلگرد استفاده شده به ‌خوبی می ‌توان تأثیر آن را دید. ناگفته نماند که این نوع میلگردها باید مقداری از میلگردهای کششی به سمت داخل تکیه‌ گاه کشیده شوند. مقدار این طول چیزی حدود ۱۲ متر می ‌باشد.