pipes

لوله فولادی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله های فولادی ، لوله هایی از جنس فولاد هستند که دارای ضخامت، استحکام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت دارند؛ به همین دلیل این لوله ها در صنایع متفاوتی مانند پتروشیمی و پالایشگاه ها جهت جا به جایی نفت و گاز و سیالات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های فولادی همچنین در ساختمان ها، تاسیسات، ماشین سازی، گلخانه ها، شوفاژها و ... کاربرد دارند. بسته به نوع، ضخامت، جنس و سایز لوله های فولادی، کاربرد این لوله ها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد.


انواع لوله های فولادی

لوله ها در جنس های مختلفی از قبیل چدن، استیل، فولاد و دیگر آلیاژهای آهن تولید می شوند. لوله های فولادی از آلیاژ فولاد ساخته می شوند. فولاد آلیاژی از آهن است که کمتر از 2 درصد کربن دارد. لازم است تا قبل از انتخاب، با انواع لوله فولادی و مزیت ها و معایب هرکدام آشنا شوید تا بتوانید انتخاب مناسب تری در هنگام خرید لوله های فولادی داشته باشید. لوله های فولادی به طور کلی به دو دسته ی لوله فولادی درزدار و لوله فولادی مانیسمان یا بدون درز تقسیم می شوند.


لوله فولادی بدون درز

لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان که در اصطلاحات علمی به آن ها Seamless گفته می شود به نوعی از لوله ها گفته می شود که بدون درز خط جوش ساخته می شوند. این نوع لوله ها نسبت به لوله های درزدار دارای مقاومت و استحکام بالاتری در برابر فشار وارده بر آن ها هستند. علاوه بر تفاوت در روش تولید لوله فولادی مانیسمان، متریال های باکیفیت تری در ساخت این لوله ها استفاده شده است.

لوله های فولادی مانیسمان در سایز و ضخامت یکسان، قیمت بالاتری نسبت به لوله های درزدار دارند و کیفیت متریال بالا، روش ساخت دشوارتر و معدود بودن کارخانه های تولید از جمله دلایل گران تر بودن این محصول نسبت به لوله نوع درزدار هستند.  این لوله ها در انتقال سیالات با فشار و حرارت بالا کاربرد دارند. لازم به ذکر است راهنمای خرید لوله مانیسمان برای خریدار محترم تهیه شده است.


لوله فولادی درزدار

لوله های فولادی درزدار از ورق فولادی ساخته می شوند. به این صورت که ابتدا ورق های فولادی به شکل O فرم دهی می شوند و سپس محل رسیدن دو لبه به هم با استفاده از جریان الکتریکی جوشکاری می شود. لوله های درزدار در صنایع کشتی سازی، ماشین سازی و ... کاربرد دارند.

لوله درزدار به روش های مختلفی جوشکاری می شوند که روش های جوشکاری با مقاومت الکتریکی (ERW) ، جوشکاری فیوژن (EFW) و جوشکاری زیرپودری (SAW) نسبت به سایر روش های جوشکاری شناخته شده تر هستند.


 لوله مانیسمان

لوله ها تجهیزاتی هستند که برای انتقال سیالات، ساخت مخازن تحت فشار، صنایع نظامی و کاربردهای وسیع دیگری مورد استفاده قرار می گیرند. در زبان لاتین لوله ها را عموما با دو لغت پایپ و تیوب معرفی می کنند. از نظر ظاهری هر دو لغت به معنی لوله هستند ولی از نظر کاربرد و محل استفاده متفاوت هستند. پایپ به لوله هایی اطلاق می شود که وظیفه انتقال سیال از نقطه ای به نقطه دیگر و در فواصل نسبتا دور را بر عهده دارند. اما تیوب به لوله هایی اطلاق می شود که وظیفه گردش سیال در داخل یک سیستم یا ماشین را بر عهده دارند. لوله ها از جنبه های گوناگونی از جمله جنس، کاربرد و فرآیند ساخت دسته بندی می شوند. از نظر جنس به دو دسته کلی لوله های فلزی و غیر فلزی تقسیم می شوند. از جمله لوله های فلزی پر کاربرد می توان به لوله های فولادی، چدنی، مسی، آلومینیومی، لوله مانیسمان و سربی و از جمله لوله های غیر فلزی پرکاربرد می توان به لوله های پلیمری، شیشه ای، بتنی و سفالی اشاره کرد. جدول زیر کاربرد انواع لوله ها را به تفکیک جنس نمایش می دهد. فرآیند ساخت لوله ها با توجه به جنس آن ها متفاوت است. به عنوان مثال لوله های پلیمری معمولا به روش اکستروژن پلیمری و تزریق پلاستیک، لوله های سفالی  بتنی به روش قالب گیری، لوله های شیشه ای به روش قالب گیری شیشه مذاب و لوله های فلزی غالبا به روش اکستروژن تولید می شوند.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی