metakla

فلز آهن

آهن وسیله‌ای است که در بیشتر صنعت‌ها از آن استفاده می‌شود، برای همین است که نام این وسیله برای هر کسی که با کار‌های تخصصی این صنعت آشنا نیست ملموس است. آهن می‌تواند کاربرد‌های زیادی در زمینه صنعت داشته باشد، بنابراین تاریخ شکل گیری این فلز پر استفاده به سال‌های بسیار دور بر می‌گردد.در سال‌هایی که از فلز آهن برای استفاده کار‌هایی مانند این که بخواهند با آن مس را پاکیزه کنند یا به عبارتی آهن می‌تواند مس را تصفیه کند.

البته این کاربرد که برای آهن در نظر گرفته شده بود به سال‌های بسیار دوری بر می‌گشت شاید بتوان گفت به سال‌های قبل از میلاد می‌رسد بنابراین این فلز یکی از قدیمی‌ترین فلز‌هایی است که کشف شده است.آهن از نظر علمی‌ از جمله عناصری است که در طبیعت یافت می‌شود و به نوعی به دست بشر کشف شده است این عنصر یکی از پر استفاده‌ترین عناصری است که می‌توان از آن نام برد.

خصوصیات ظاهری که برای آهن می‌توان بیان کرد به این صورت است که آهن فلزی است که به رنگ نقره‌ای است و در مواردی می‌تواند متمایل به رنگ خاکستری باشد.بنابراین یکی از فلزاتی است که رنگ خوشرنگی دارد هنگامی‌ که این فلز در برخورد با اکسیژن قرار می‌گیرد به رنگ نارنجی متمایل به قهوه‌ای می‌رسد که این حالت بر اثر‌ ترکیباتی است که در آهن وجود دارد.این‌ ترکیبات با اکسیژن حالت‌های دیگری را به وجود می‌آورند که این حالت‌ها می‌تواند باعث تغییر رنگ این فلز خوش رنگ شود.

بنابراین می‌توان گفت که فلز آهن از خاصیت انعطاف مواد درونی خوبی برخوردار است.آهن و کاربرد آن هنگامی‌ که صحبت از آهن به میان می‌آید بیشتر افراد در ذهن خود به سراغ مصالح ساختمانی مانند میلگرد می‌روند که با توجه به کیفیت و قیمت میلگرد کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد.

بنابراین بیشتر افراد در این زمینه می‌توانند آهن را بشناسند. با استفاده از آهن می‌توان آلیاژ‌های متنوعی را ایجاد کرد که هر کدام از این آلیاژ‌ها می‌توانند بیشترین استفاده را در صنعت داشته باشند.آهن از جنس بسیار محکمی‌ ساخته شده است، بنابراین می‌توان از آهن به عنوان سخت‌ترین نوع عناصر طبیعت یاد کرد که در عین سختی می‌تواند به حالت‌های دیگری در بیاید.با این انعطافی که آهن سخت و مقاوم از خود به نمایش می‌گذارد می‌توان آهن را به عنوان عنصر منعطف و مقاوم از آن یاد کرد.

برای این که از آهن در صنعت ساختمان سازی استفاده شود باید تغییراتی را بر روی فلز آهن انجام داد تا بتوان از آن در ساختمان سازی از آن استفاده کرد. کاربرد آهن در صنعت ساختمان سازی بسیار زیاد است.برای این که بخواهند بر روی فلز آهن تغییراتی را به وجود بیاورند ابتدا باید برای این تغییر حرارتی را بر روی این فلز انجام داد با حرارتی که بر روی فلز آهن صورت می‌گیرد می‌توان از آن برای کار‌های دیگری استفاده کرد.البته این حرارت بسیار مهم است که از چه حرارتی استفاده می‌شود.بنابراین برای هر کاری که می‌توان از آهن استفاده کرد باید میزان حرارت مشخصی را در نظر گرفت.

بنابراین دمای حرارت برای کار‌های مختلفی که برای آهن درنظر گرفته شده است متفاوت خواهد بود.با این حال کشور‌های زیادی از این فلز استفاده می‌کنند شاید بتوان گفت که بیشتر کشور‌های جهان از این فلز استفاده می‌کنند.

آهن و کاربرد آنفلز آهن از گستردگی زیادی در سطح دنیا برخوردار است، کشور‌هایی که می‌توانند این فلز را تولید کنند مانند ژاپن، چین، هند، روسیه، ایالات متحده، این کشور‌ها از نوع تولید کنندگان این فلز هستند.بنابراین به راحتی نمی‌توان فلز آهن را در طبیعت به دست آورد، زیرا این فلز در طبیعت با اکسیژن ارتباط برقرار می‌کند بنابراین باعث از دست رفتن رنگ آن می‌شود.به خاطر همین اگر از این فلز برای استفاده در صنعت به کار گرفته شود باید این اکسیژن را در برخورد آن با آهن کم کرد یا این که از بین برد که این مبحث برای شرکت‌های آهن سازی بسیار اهمیت دارد که می‌خواهند این فلز را تهیه کنند.آهن را می‌توان با نام احساسی‌ترین نوع از فلزات دانست زیرا در آهن کریستال‌های خالصی وجود دارند که بسیار جالب توجه‌اند.این کریستال‌ها بسیار نرم هستند، بنابراین این فلز با ظاهر سختی که می‌تواند داشته باشد درون بسیار نرمی‌ دارد این می‌تواند یکی از ویژگی‌هایی باشد که برای آهن می‌توان آن را در نظر گرفت.

آهن یکی از عناصری است که یکی از لایه‌هایی از زمین را نیز تشکیل می‌دهد، بنابراین آهن نه تنها می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین فلزات در صنعت باشد بلکه یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده زمین نیز می‌باشد.این فلز مهم را که بشر توانست در سال‌های بسیار دور کشف کند و از آن برای کار‌های زیادی استفاده کند و هر چه علم در این زمینه به پیشرفت رسید کاربرد‌های زیادی نیز برای این فلز کشف شد.آهن و کاربرد آن تاریخچه آهن و فولاد نشان می‌دهد، در سال‌های اولیه‌ای که این فلز به دست دانشمندان کشف گردید می‌توان گفت که دانشمندان آن زمان نیز به این نتیجه رسیده بودند که باید این فلز حرارت ببیند تا بتواند خود را به نمایش بگذارد.بنابراین حرارت دادن به این فلز یکی از اساسی‌ترین کار‌هایی است که باید برای این فلز انجام داد و البته بسته به کاری که باید با این فلز انجام می‌شود میزان دادن حرارت به این فلز بسیار متفاوت خواهد بود.

اما تمامی‌ حرارت‌هایی که در نظر گرفته می‌شود از میزان حرارت‌های بالایی است که برای این فلز در نظر گرفته می‌شود زیرا همان طور نیز که در بالا نیز به آن اشاره کردیم فلز آهن بسیار سخت است.بنابراین باید از حرارت فوق العاده زیادی استفاده کرد تا بتوان از کارایی فلز آهن به خوبی استفاده کرد.در برخی از موارد استفاده از حرارت برای آهن به میزان حرارت زیاد به میزان کوره‌ای خواهد رسید.در مواردی که فلز آهن حرارت زیادی را به خود می‌بیند میزان ناخالصی‌هایی نیز برای این فلز به وجود می‌آید که این ناخالصی‌ها را از فلز آهن ذوب شده و حرارت داده شده جدا می‌شود.

البته از این ناخالصی‌ها نیز می‌توان در کار‌های دیگری نیز استفاده کرد بنابراین استفاده از ناخالصی آهن امکان پذیر است.ناخالصی آهن به نوعی از ناخالصی مفید می‌باشد ناخالصی غیر مفید در فلز آهن دیده نمی‌شود.با این حال آهن را می‌توان یکی از کشفیات مهم بشر دانست که با مرور زمان نیز پیشرفت خود را ادامه داده است و کار‌های زیادی با این فلز انجام شده است.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی