ریل فولادی آهن نت ریل قطار راه آهن

یکی از مهم‌‌ترین اجزا در حمل ‌و نقل با قطار، ریل‌‌های قطار است. اگر این ریل‌ها از نظر فنی در ساخت مشکلی داشته باشند، باعث تغییر مسیر قطار و خسارات جانی و مالی بسیار شدیدی خواهد شد. به همین دلیل به ‌خصوص برای طراحان در این زمینه، شناخت ریل راه ‌آهن و انواع ریل فولادی و همچنین نحوه ساخت آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید لازم باشد بعد از مطالعه این مقاله از قیمت تیرآهن اطلاع کسب کنید.


ریل فولادی چیست؟

ریل فولادی محصول نورد شده‌ای می‌باشد، که از دو قطعه موازی با سطح مقطع معین و طول بلند که بین آنها ریل بندی‌هایی به صورت عمودی قرار دارد، تشکیل شده است. این ریل‌ها معمولا به علت نیاز به مقاومت به سایش از جنس Ck45 و Ck55 می‌باشند و با هدف تحمل و هدایت بار در کاربردهایی مثل راه آهن و قطار، مسیر حرکت جرثقیل، واگن و درب‌های کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد CK45 دارای 0.45 درصد کربن، 0.25 درصد سیلیسیم و 0.65 درصد منگنز است. در ساخت ریل‌ها علاوه بر Ck45 و Ck55  از چهار پهلو، تسمه‌های St37  و St52  استفاده می‌گردد.


تاریخچه ریل‌های فولادی

سیستم راه آهن‌های اولیه به این صورت بود که اسب‌ها واگن‌ها را روی ریل‌هایی که در اصل چوبی بودند، می‌کشیدند. با گذشت زمان و از دهه ۱۷۶۰ ریل‌ها مجموعه‌ای از نوارهای نازک چدنی بر روی ریل‌های چوبی شدند. اما به دلیل مشکلات این ریل‌ها، در سال 1820 با اختراع تکنیک نورد، طول عمر آهن افزایش یافت و آهن آلیاژی جایگزین ریل‌های چدنی شد. بنابراین بین سال ‌های 1825 تا 1840 اوج ساخت ‌و ساز ریل اتفاق افتاد و از آن زمان به ریل راه آهن معروف شد.


ریل‌های فولادی بهتر از ریل‌های آهنی

فولاد ترکیبی از چندین آلیاژ و بسیار قوی‌تر از آهن است و در صورت استاندارد بودن حتی در زیر فشار بارهای بسیار سنگین نیز تغییر شکل نداده و نمی‌شکند. ریل‌های فولادی بستری برای ساخت ریل‌های طولانی‌تر را فراهم کردند. یکی از مشکلات بزرگ در ساخت ریل راه آهن این بود که باید آن را به‌ صورت یک تکه می‌ساختند و به همین دلیل نمی‌توانستند ریل راه آهن را در مسیرهای خیلی طولانی یا دارای پیچ ‌و خم احداث کنند. برای همین کم‌ کم از جوشکاری برای اتصال ریل‌ها استفاده کردند. با این کار ریل راه آهن به ‌راحتی در کارخانه ساخته می‌شد و در محل به هم جوش می‌خورد.


انواع ریل فولادی

ریل فولادی را می توان بر اساس نوع کاربردشان به ۳ دسته به شرح زیر تقسیم نمود:

ریل‌های راه آهن

این نوع ریل‌ها، پرکاربردترین نوع ریل‌ها هستند که برای خطوط حمل و نقل واگن بین شهری و کشوری از آنها استفاده می‌شود و هر چه توانایی یک کشور در تهیه آن بیشتر باشد، قطعاً حمل ‌و نقل قطاری بیشتر و راحت ‌تری خواهد داشت.

ریل‌های جرثقیلی

این ریل‌ ها بر اساس نوع کاربرد در تیپ‌ های مختلف با نام ‌های KP، A، QU، CR و MRS تولید می ‌شوند. در میان همه این ریل ‌ها تیپ A از همه پر کاربرد تر است.

ریل‌های معدنی

این ریل‌ ها در معادن سرعت کار و انتقال مواد را افزایش می‌دهند. در نتیجه، کارگران معدن بیشترین انرژی خود را به جای حمل و نقل صرف استخراج می‌کنند و در نهایت سود بیشتری ایجاد می‌شود. بنابراین، استفاده درست از خطوط ریل معدنی، بهره ‌برداری از معادن را به‌ طور قابل توجهی افزایش می‌‌دهد.


استاندارد ریل فولادی

هر ریلی که ساخته می‌شود، باید بر اساس نوع کاربرد، استانداردهایی داشته باشد که اساس این استانداردها بار محوری وارد شده به ریل و سرعت وسیله نقلیه روی آن است. مثلاً برای بار محوری 25 تن در ایران از فولاد UI360 استفاده می‌شود. در واقع در کشورهای مختلف اولویت سازندگان ریل برای داشتن یک خط حمل ‌و نقل راه آهن متفاوت است که البته برخی از آنها هم جهانی هستند. مهم‌‌ترین استانداردهای جهانی ساخت ریل راه آهن عبارتند از:

تیپ S – استاندارد اروپا

تیپ R- استاندارد روس

تیپ JIS- استاندارد ژاپن

تیپ A- استاندارد مورد استفاده در جرثقیل


ساخت و تولید ریل راه آهن

ساخت ریل راه آهن مراحل پیچیده زیادی دارد که باید توسط مهندسین ناظر مجرب انجام شود. اما قبل از هر چیز، شایان ذکر است که ریل راه آهن فولادی به چهار روش ریخته‌ گری و تولید می‌شود، که شامل تصفیه فولاد و دمیدن اکسیژن، زیمنس یا کوره‌های باز، کوره الکتریکی و توماس می‌باشد.