اسپیسر یا فضاساز میلگرد آهن نت

فضاساز میلگرد که در اصطلاح اسپیسر نامیده می شود قطعه ای فلزی، بتنی، چوبی و یا پلاستیکی بوده که در میان فضای بیرونی بتن و میلگرد قرار می گیرد. هدف از نصب اسپیسر در فضای میان میلگرد و بتن تقویت شده جلوگیری از خوردگی میلگرد می باشد. این قطعه در واقع از رسیدن عوامل خورنده به آرماتور جلوگیری کرده و سبب افزایش طول عمر بتن و میلگرد می گردد. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که استفاده از کدام نوع اسپیسر مقرون به صرفه تر بوده و سبب بهبود عملکرد بتن مسلح می گردد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع مختلف این محصول و مزایا و معایب هریک آشنا سازیم.


کاربرد اسپیسر میلگرد

همان طور که ذکر کردیم هدف اصلی از نصب اسپیسرها جلوگیری از تماس مواد خورنده با آرماتور و در نهایت جلوگیری از زنگ زدگی آن می باشد. لازم به ذکر است که عواملی همچون هوا و رطوبت نیز در نهایت سبب خوردگی میلگرد می شوند و این محصول پس از خوردگی با افزایش حجم مواجه می گردد. پس از افزایش حجم چنانچه میلگرد در فاصله مناسبی از بتن قرار نداشته باشد موجب افزایش فشار به بتن می شود بنابراین مزیت دیگر اسپیسرها این است که فضای لازم برای افزایش حجم آرماتور را فراهم می نمایند. استفاده از اسپیسر در مناطقی که احتمال وقوع زلزله در آن ها زیاد است و یا در محیط های مرطوب و در نزدیکی آب که احتمال خوردگی میلگرد بیشتر است ضروری می باشد.


انواع اسپیسر میلگرد

اسپیسرها در انواع مختلف بتنی، فلزی، چوبی و پلاستیکی موجود می‌باشند که در ادامه به بررسی هریک از آن ها خواهیم پرداخت.


اسپیسر بتنی

در هنگام ساخت این اسپیسرها باید دقت شود که نوع بتنی که اسپسر با آن ساخته می شود با بتن مسلح یکسان باشد تا ضریب حرارتی یکسانی داشته باشند. فضاساز بتنی نباید هیچ گونه تخلخلی داشته باشد و فاقد مواد خورنده نیز باشد. از مزایای اسپیسر بتنی می توان افزایش مقاومت بتن در برابر نفوذ آب و افزایش چسبندگی بتن و اسپیسر اشاره کرد.


اسپیسر فلزی

 این فضاسازها معمولا به شکل میلگرد خم شده و یا مفتول مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی این محصولات بایستی به گونه ای باشد که میلگرد بتواند به راحتی بر روی آن ها قرار گیرد. لازم به ذکر است که اسپیسرهای بتنی و فلزی نسبت به انواع دیگر از قیمت بالاتری برخوردارند ولی در عین حال سختی بالاتری نیز دارند.


اسپیسر پلاستیکی

همان طور که قبلا اشاره کردیم این اسپیسرها نسبت به انواع فلزی و بتنی ارزان تر بوده و به همین دلیل از مصرف و محبوبیت بالاتری برخوردارند. با این حال دارای معایبی نیز می باشند که از جمله آن ها می توان به عدم چسبندگی خوب آن ها به بتن اشاره کرد. از طرف دیگر ضریب حرارتی بتن و پلاستیک کاملا با یکدیگر متفاوت بوده که این مساله می تواند سبب ایجاد مشکلاتی گردد. این محصول همچنین در برابر مواد شیمیایی چندان مقاوم نبوده و به همین دلیل در هنگام استفاده ناچارا بایستی تعداد بیشتری از آن ها را استفاده کرد هرچند با این حال همچنان قیمت تمام شده آن ها نسبت به انواع فلزی و بتنی کمتر خواهد بود.


مزایای اسپیسر پلاستیکی

وزن سبک

حمل و نقل آسان

ایجاد پوشش مناسب و یکدست بر روی سطح آرماتور

مقاومت بالا

بالا بردن سرعت و دقت در اجرای پروژه

نیاز به استفاده از نیروی انسانی کمتر

برقراری اتصال کامل با بتن و میلگرد

کاهش هزینه های پروژه


نکات مهم نصب اسپیسر میلگرد

آن چه که در نصب اسپیسرهای میلگرد حائز اهمیت می باشد، رعایت فاصله مجاز قرارگیری اسپیسرها می باشد. فاصله استاندارد برای نصب اسپیسرها نباید از یک دوم ارتفاع مشخص شده فضاسازها کم تر باشد. از دیگر نکات مهمی که برای نصب اسپیسرها باید بدان توجه کرد، اندازه گیری بار وارد بر اسپیسر می باشد. انجام این کار باعث اطمینان از مقاومت اسپیسر می شود. برای انجام این کار اسپیسر در زیر فک فشار قرار گرفته و با اعمال فشار مقدار بار قابل تحمل آن اندازه گیری می شود.