تیرآهن هاش تیرآهن بال پهن انواع تیرآهن مشخصات تیرآهن هاش آهن نت

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین پروفیل‌های فولادی در صنعت ساختمان سازی، تیرآهن هاش است که در بازار به نام تیرآهن بال پهن نیز شناخته می‌شود و دارای جان و بال یکسان از نظر واحد طولی است. مهندسان و طراحان ساختمان برای ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه و مستحکم بایستی تیرهای معمولی را به همراه ورق‌های فولادی اتصال دهند تا یک سازه محکم و فولادی به دست آورند که بتواند در مقابل فشارها و اوزان وارده در دو جهت عمودی و افقی به خوبی دوام آورد.


تیرآهن هاش چیست؟

این محصول را در مرحله‌ای که می‌خواهند اسکلت ساختمان (اسکلت زنی) را انجام دهند نصب می‌کنند. پروفیل با سطح مقطع شبیه H که بیشترین کاربردش در اسکلت فلزی ساختمان است. کیفیت‌های شناخته شده در بازار تیرآهن هاش ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند. اول براساس استاندارد جهانی دوم بر اساس استاندارد اروپا و سوم براساس استاندارد ملی کشور. تشخیص کیفیت این محصول کار دشواری نیست چرا که اسم کارخانه سازنده و استاندارد به کار رفته در تیرآهن، روی آن نوشته شده است. از شاخصه‌های مهم و خوب در تیرآهن، تراز بودن آن است؛ یعنی اینکه همه سطوح با هم مساوی و یکسان باشند. به این معنا که اگر از ابتدا به انتهای تیرآهن هاش نگاه کردید بتوانید تمام سطوح را در یک راستا ببنید. از تیرآهن‌های با کیفیت موجود در بازار می‌توان از تیرآهن هاش اروپایی نام برد.


ویژگی‌های تیرآهنH

این محصول از کاربردی‌ترین محصولات در مراحل اولیه ساختمان سازی است چرا که حضور تیرآهن هاش در اسکلت فلزی باعث می‌شود که مقاومت ساختمان را افزایش دهد. افزایش مقاومت منجر می‌شود که تمام حرکات ساختمان در برابر رانش زمین را به خود جذب کند و در برابر زلزله مقاومت کند. هر چه که تعداد طبقات ساختمان بیشتر شود حضور تیرآهن هاش پر رنگ تر خواهد بود. این تیرآهن در فعالیت‌های عمرانی بسیاری استفاده می‌شود و به همین خاطر پر کاربرد است.


انواع تیرآهن هاش

این تیرآهن به سه نوع گروه تقسیم می‌شود که این تقسیم بندی براساس وزن است و شامل تیرآهن معمولی IPE، تیرآهن سبک HEA و تیر آهن سنگین HEB می‌باشد. این سه نوع در قیمت و کاربرد و سایر موارد با هم فرق دارند.