استانداردهای تیرآهن

استانداردهای تیرآهن

تیرآهن اساسی ترین مبنای سازه است و از آنجا که قیمت تیرآهن در بازار بسیار نوسان داشته و هزینه بالایی دارد، برآورد ساخت سازه به وزن تیرآهن مورد نیاز وابستگی شدیدی دارد.اما برای خرید تیرآهن باید انواع آنها و استانداردهای تیرآهن را بشناسیم. به طور کلی تیرآهن به دو صورت معمولی شامل تیرآهن نیم پهن IPE و INP و تیرآهن هاش IPB در بازار موجود است. تفاوت تیرآهن های ذکر شده در ضخامت بال و جان آنها ، ارتفاع تیرآهن ها می باشد. ولی به طور کلی تیرآهن هاش ، تیرآهن سنگین تر و مقاوم تری نسبت به تیرآهن معمولی ipe و inp  می باشد.



تیرآهن INP

تیرآهن INP، تیرآهن معمولی است که بال و جان آن باهم برابر هستند. این تیرآهن، استاندارد کشور چین و روسیه می باشد. مهمترین ویژگی این تیرآهن که آن را از تیرآهن IPE متمایز می سازد، شیبی است که از ابتدای بال به انتهای آن وجود دارد و ضخامت بال در انتها و اتصال به جان بیشتر می باشد. تیرآهن نیم پهن ، اندازه جان دو برابر بال تیرآهن است . ارتفاع این تیرآهن، 80-600 میلی متر است. نکته حائز اهمیت در خرید تیرآهن INP این است که کشور اسپانیا، لهستان، آلمان وکره تیرآهن ipe را تولید و عرضه می کنند. این در حالی است که کشور چین نیز تولید ipe دارد و به دلیل آشنایی کم با استانداردهای تیرآهن ، تیرآهن ipe را به جای inp خریداری کرده و در پروژه های استفاده می کنند و زمانی متوجه خطای خود می شوند که ضرر بسیار سنگینی آنها را تهدید می کند.


تیرآهن INP


تیرآهن IPB

تیرآهن هاش یا بال پهن به دو صورت تیرآهن بال پهن سبک IPBL و تیرآهن بال پهن سنگین IPBV تولید می گردد. تیرآهن H هم نمونه وارداتی دارد و هم تولید داخل آن موجود است. کارشناسان شهرآهن ، در انتخاب برای تیرآهن مناسب سازه شما و همچنین نوع وارداتی و تولید داخل آن، در کمترین زمان ممکن به شما عزیزان خدمت رسانی می کنند. تیرآهن بال پهن بال و جان برابر دارد و غالباً تولید داخل می باشد. ضخامت این تیرآهن 100-1000 میلی متر است. نکته حائز اهمیت در تیرآهن هاش، روش تشخیص تیرآهن پال پهن سبک IPBL که HEB نیز گفته می شود از تیرآهن بال پهن سنگین IPBV که HEV نیز نامیده می شود، است. اندازه بال و جان در هر دو نوع، یکسان است تنها تفاوت این است که تیرآهن بال پهن سنگین، ضخامت جان و بال برابری دارد ولی تیرآهن بال پهن سبک، ضخامت جان آن کمتر از بال می باشد. پرکاربردترین تیرآهن هاش، سایز 160 ، 180 و 200 شناخته شده است که کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان برترین کارخانه تولید تیرآهن هاش، با کیفیت مناسبی این تیرآهن ها را تولید و عرضه می کند. همچنین دقت داشته باشید که تمامی محصولات کارخانه ذوب آهن دارای لوگو ESCO در یک طرف می باشند.


تیرآهن IPB