گالوانیزه چرب

ورق گالوانیزه رنگی چیست :

ورقهای گالوانیزه به منظور زیبایی ، افزایش سطح مقاومت و کاهش خوردگی ، رنگ می شوند. اگر تولید ورق گالوانیزه ی رنگی به جهت زیبایی ظاهری و تزیین باشد ، پوشش رنگی روی آن اهمیت زیادی دارد. در صورتی که به منظور بالا بردن مقاومت در برابر خوردگی باشد ، میزان زنگ زدگی ورق به حداقل می رسد.

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه در صورت مجاورت با مواد اسیدی و قلیایی ضرورت دارد. شیوه ی رنگ آمیز آن با روش رنگ کردن ورق های فولادی کم کربن شباهت دارد.

در زمان رنگ آمیزی سطح ورق باید کاملا تمیز باشد و مراحل آماده سازی و زیر سازی ورق قبل از رنگ کردن انجام شود تا قابلیت جذب رنگ را داشته باشد و میزان مقاومت لایه های آستری نیز باید بررسی شود.


مرحله ی اول: تمیز کردن ورق گالوانیزه :

ورق باید عاری از هر گونه گرد و غبار ، آلودگی و چربی باشد. به منظور پاکسازی مواد روغنی و چرب می توان از پارچه های آغشته به تینر استفاده نمود و آنها را مرتب عوض کرد. در صورتی که زنگ زدگی وجود داشته باشد می توان با سنباده ی نرم آن را به آرامی برطرف نمود.


مرحله ی دوم : زیر سازی رنگ ورق گالوانیزه ی رنگی :

زیرسازی باید به گونه ای انجام شود که با توجه به شرایط محیطی که ورق در آن قرار دارد مقاوم باشد. آستری که روی سطح ورق فولادی زده می شود با آستر روی ورق گالوانیزه ی رنگی کاملا تفاوت دارد. زیرسازی معمولا با برس ، غلتک و اسپری روی ورق انجام می شود.


رنگ آمیزی نهایی ورق گالوانیزه :

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه به نوع کاربرد ورق و محیطی که ورق و رنگ در آن قرار دارد بستگی دارد. قبل از رنگ کردن بایستی میزان سازگاری رنگ و چسبندگی آن مورد بررسی قرار گیرد. در کارخانجات از رنگ های کوره ای استفاده می شود.

هنگام رنگ آمیزی باید به نحوه ی ترکیب رنگ ها و مدت زمان نگهداری رنگ توجه داشت تا نتیجه مطلوب حاصل شود.


مراحل آماده سازی ورق گالوانیزه :


1-  تمیزکاری با اسپری کردن محلول پاک کننده روی ورق

2-  شستشوی ورق با آب

3-  آماده سازی ورق

4-  شستشوی مجدد ورق

5-  شستشو و غیر فعال سازی

عملیات غیر فعال سازی روی ورق گالوانیزه احتمال شوره زدن (زنگ سفید) را کاهش می دهد. شناخته شده ترین برند های ورق گالوانیزه ، ورق های فولادی stelvetite  و  colorcoat هستند.


کلمات کلیدی:فولاد مبارکه،اکسین،هفت الماس،فولاد غرب آسیا، ورق قلع، ورق آجدار