تقاضا زغال فولادسازان چینی افزایش یافت؟

 قیمت سنگ‌آهن حمل دریایی آسیا در روز ۲دسامبر به دلیل اعتماد فعالان بازار به کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین افزایش یافت و به این ترتیب پلتس، شاخص بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد را با ثبت رشد روزانه ۲/ ۴دلاری برابر ۳/ ۱۰۷دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. درپی برگزاری دو نشست در کمیسیون ملی بهداشت چین ظرف روزهای ۳۰نوامبر و اول دسامبر، تصمیماتی مبنی بر کاهش محدودیت کرونایی اتخاذ شد و این موضوع به افزایش خوش‌بینی در بازارهای کالایی انجامید. اگرچه تصمیمات جدید چین در قبال سیاست کرونا صفر به ایجاد امید میان فعالان بازار منجر شد و از رشد نرخ در بازار سنگ‌‌‌آهن حمایت کرد، اما به گفته منابع پلتس، بسیاری از فعالان بازار در این روز در حاشیه ماندند تا روند بازار به ثبات برسد.

در عین حال، بهبود قیمتی در بازار سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین باعث شد تا بر نرخ کنسانتره داخلی در تانگشان افزوده شود. همچنان حاشیه سود فولادسازی در چین منفی است و در این شرایط خرید کنسانتره داخلی مقرون‌به‌صرفه‌‌‌تر از خرید سایر مواد اولیه اصلی خطوط تولید فولادسازان چینی با عیار بالاتر است. به این ترتیب تقاضای باثباتی برای این محصول در بازار وجود دارد.

ظرف دوروز پایانی هفته گذشته، روند کاهش نرخ زغال‌‌‌سنگ متالورژیک آسیا فوب استرالیا متوقف و این محصول وارد مسیر رشد نرخ شد، به نحوی که پلتس، پریمیوم این محصول را در روز دوم دسامبر با ثبت رشد روزانه ۷۵سنتی برابر ۲۴۹دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. افزایش تقاضا برای زغال فوب استرالیا مهم‌ترین دلیل رشد بهای این محصول ظرف روزهای پایانی هفته اخیر بود. در عین حال، در این روز بهای زغال‌‌‌ متالورژیک سی‌‌‌اف‌آر چین بدون تغییر با نرخ ۲۹۸دلار و ۵۰سنت به فروش رفت. منابع پلتس از پذیرفته‌شدن پیشنهاد رشد قیمت در بازار زغال تحویل چین از سوی کارخانه‌‌‌های فولادی بزرگ واقع در منطقه شاندونگ و هبی چین خبر داده و معتقدند در هفته آینده باید منتظر رشد بهای این محصول سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین بود.

یک تاجر چینی به افزایش علاقه نسبت به خرید محموله‌‌‌هایی خبر داد که زمان تحویل آنها زودتر باشد. اغلب فولادسازان ترجیح می‌دهند پیش از شروع سال نوی میلادی محصول موردنیاز خود را تحویل بگیرند. میزان ذخیره زغال متالورژیک در انبار تجار نسبت به روال سال‌های گذشته، افت داشته است، تضعیف تقاضا برای محصولات فولادی در چین باعث شده است تا از تمایل فولادسازان به خرید مواد اولیه و ذخیره‌‌‌سازی در انبارها کاسته شود.

حمایت میلگرد از بازار قراضه

افزایش تقاضا برای قراضه با تحویل ماه دسامبر از سوی فولادسازان ترکیه باعث شد تا در روز دوم دسامبر نیز ۵/ ۴دلار بر نرخ قراضه وارداتی به این کشور افزوده شود و این محصول با نرخ ۳۷۸دلار و ۵۰سنت به فروش رود. میزان موجودی قراضه در انبار فولادسازان ترکیه در کف قرار دارد، در این شرایط آنها چاره‌‌‌ای جز خرید قراضه با نرخ پیشنهادی از سوی دارندگان محصول یا توقف تولید ندارند. بهبود تقاضا برای میلگرد ترکیه در بازار داخلی و صادراتی هم مزید بر علت شده است تا بر بهای قراضه وارداتی سی‌‌‌اف‌‌‌آر این کشور افزوده شود.