بورس در هفته دوم شهریور

بورس در هفته دوم شهریور؛ جدایی ادامه دار شاخص کل و هم وزن

 بازدهی این هفته شاخص کل برابر با ۰.۲- درصد بود که عملاً نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشت؛ با این وجود این دومین هفته متوالی بود که شاخص کل بازدهی منفی از خود به جا گذاشت. هفته گذشته نیز شاخص کل بازدهی ۰.۶- درصدی را ثبت کرده بود.

بر خلاف شاخص کل،‌ شاخص هم وزن این هفته صعودی بود و توانست بازدهی ۰.۹ درصدی را ثبت کند؛ با این وجود بازدهی کم‌تری را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.  هفته گذشته بازدهی شاخص هم‌وزن برابر با ۲.۳ درصد بود. نکته مهم این است که در دو هفته گذشته شاخص کل و شاخص هم‌وزن روند متفاوتی را در پیش گرفته‌اند؛ در حالی که شاخص کل در دو هفته گذشته بازدهی منفی را از خود به جا گذشته که شاخص هم وزن در این مدت بازدهی مثبت را تجربه کرده است. این موضوع نشان می دهد که در شرایط نااطمینانی و تشدید ریسک‌های سیستماتیک بازار،‌ توجه معامله گران به سمت تک سهم‌ها و نمادهای کوچک رفته است.

میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته دوم شهریور حدود ۲هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان بود که نسب به هفته گذشته کاهش اندکی را نشان می دهد و می‌توان گفت که عملاً تغییری نداشته است؛ هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه برابر با ۲هزار و ۹۸۱ میلیارد تومان بود. پس از آنکه در هفته پایانی مرداد ماه با انتشار اخبار مثبت برجامی، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به بیش از ۳هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود، حالا دو هفته اخیر شاهد کاهش میانگین ارزش معاملات خرد به سطح زیر ۳هزار میلیارد تومان هستیم. هر چند میانگین ارزش معاملات خرد در دو هفته اخیر کاهش یافته است اما نسبت به هفته های پایانی تیر و هفته‌های ابتدایی مرداد بهبود نسبی را نشان می‌دهد. باید توجه داشت که تحلیلگران بر این باورند تا زمانی که میانگین ارزش معاملات  خرد روزانه به حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان نرسد،‌ شکل‌گیری روند پر قدرت در بازار دور از انتظار است.

این هفته هم شاهد خروج پول حقیقی بودیم؛ به گونه ای که حقیقی‌ها در هفته دوم شهریور به طور میانگین روزانه بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. طی دو هفته گذشته هرچند خروج پول حقیقی در این دو هفته تشدید شده اما نسبت به خرداد و تیر ماه شاهد کاهش خروج پول حقیقی هستیم.