سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تولید شمش منیزیم خراسان شمالی

عبدالحسین قاضوی روز چهارشنبه اظهار داشت: اجرای واحد صنعتی تولید شمش منیزیم به ظرفیت یکهزار تن در سال در ناحیه صنعتی شهید محمدزاده شهرستان گرمه در حال اجرا است و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: برای پروژه تولید شمش منیزیم گرمه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به سرمایه گذار پرداخت شده است.

فرماندار شهرستان گرمه با بیان اینکه این پروژه تا یک سال آتی به بهره برداری می رسد اضافه کرد: این واحد صنعتی در زمینی به مساحت پنج هکتار و هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع سوله ایجاد خواهد شد که با بهره برداری از این طرح برای ۸۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی و پیگیری ها برای اجرای فاز دوم تولید شمش منیزیم در گرمه افزود: با اجرای فاز دوم این پروژه، توان تولید شمش منیزیم به ۱۲ هزار تن در سال خواهد رسید.

قاضوی با اشاره به اجرای طرح توسعه آلفا آلومینیوم در گرمه نیز گفت: این طرح بعنوان بزرگترین پروژه تولید آلفا آلومینیوم در کشور ۴۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید دارد.

وی اظهار داشت: بهره براری از پروژه های آلفا آلومینیوم و شمش منیزیم برای ۹۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی دارد.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه فرد و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع بوده که در سال ۱۳۸۰ به بهره برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون سه هزار و ۵۴۰ نفر فرصت شغلی مستقیم داشته است.

شهرستان ۲۵ هزار نفری گرمه در غرب خراسان شمالی واقع و با استان های سمنان و گلستان همسایه است.