فولاد چین در ‌۲۰۲۲

صنعت فولاد چین، سال‌۲۰۲۲ با روند نزولی فراگیری روبه‌رو بود. مصرف و تولید فولادخام کاهش یافت و قیمت‌ها نیز در کل نزولی بودند. به گزارش فولاد ایران، تولید فولادخام در سال‌گذشته حدود ۲۴‌میلیون‌تن کاهش یافت؛ درحالی‌که واردات نیز حدود ۴‌میلیون‌تن افت داشت که به دلیل مصرف کمتر بود.


این کشور سال‌۲۰۲۲ را با کاهش ۳۴/ ۲درصدی در تولید فولادخام در ۹۲/ ۱۰۰۶میلیون‌تن به پایان برد که عمدتا به دلیل کاهش تقاضای ناشی از عملکرد ضعیف بخش املاک و افزایش بی‌‌‌‌‌‌سابقه آمار ابتلا به کرونا و قرنطینه‌های شدید آن بود. واردات فولاد نیز با کاهش قابل‌توجه ۲۶‌درصدی به ۱۱‌میلیون‌تن رسید‌که بازهم نشانگر سطوح پایین تقاضا در سال‌گذشته بود. صادرات فولاد چین نیز در حدود ۶۷‌میلیون‌تن ثابت ماند؛ در واقع صادرات به دلیل درگیری روسیه و اوکراین ثابت ماند. صادرات فولاد روسیه و اوکراین در سال‌گذشته به‌شدت آسیب دید که به چین اجازه داد برخی از بازارها را در اختیار بگیرد.


واردات گندله و سنگ‌آهن

همچنین واردات گندله به چین در سال‌گذشته ۲۶‌درصد کاهش یافت و به حدود ۱۷‌میلیون‌تن رسید. واردات سنگ‌آهن در ۶۳/ ۱۰۹۶میلیون‌تن ثابت بود. واردات گندله در پاسخ به تعرفه صادراتی ۴۵‌درصدی که هند در ماه مه‌۲۰۲۲ وضع کرده بود کاهش یافت. هند بزرگ‌ترین صادرکننده گندله به چین در دو سال‌گذشته بوده‌است، اما صادرات سنگ‌آهن و گندله آن در سال‌گذشته ۵۸‌درصد کاهش داشت.  تولید داخلی سنگ‌آهن چین با وجود کاهش مصرف، در سال‌گذشته با ۴‌درصد افزایش به بیش از هزار میلیون‌تن رسید. سنگ‌آهن چین خلوص پایینی دارد و فقط ۳۰ تا ۴۰‌درصد از آن می‌تواند در فولادسازی استفاده شود، از این‌رو برای دستیابی به سطح قابل استفاده برای فولادسازی، نیاز به تولید در حجم بیشتری است.


واردات زغال‌سنگ

واردات زغال‌سنگ کک‌شو با ۱۴‌درصد افزایش در سال‌۲۰۲۲ به بیش از ۶۲‌میلیون‌تن رسید‌که عمدتا به دلیل واردات ارزان از روسیه بود. با تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، روسیه به‌دنبال بازارهای جایگزین رفت و یکی از مهم‌ترین آنها چین بود. جدای از این، چین با مشکلاتی در رابطه با عرضه مغولستان مواجه بود که زمینه را برای واردات روسیه فراهم کرد.


واردات قراضه

واردات قراضه با کاهش ۵‌درصدی نسبت به سال‌قبل به ۴۷۰‌هزار‌تن رسید ‌که عمدتا به دلیل کاهش صادرات ژاپن بود. چین قراضه را از ژاپن خریداری می‌کند، اما تولید قراضه خود ژاپن به دلیل کاهش سرعت در صنعت خودروی آن در بحبوحه رکود جهانی و افزایش مصرف قراضه داخلی آن، کاهش یافت. قیمت فولاد چین تا ژوئن سال‌گذشته در سطوح بالایی قرار داشت، اما در بحبوحه رکود جهانی از ماه اوت روند نزولی داشت و در دسامبر ۲۰۲۲ بار دیگر در راستای بهبود سایر بازارهای جهانی با تصحیح مثبت قیمت روبه‌رو شد.