قیمت فولادی‌ها

 این صعود قیمتی در آغاز فصل سرما در حالی رقم خورد که از بهبود تقاضا در بازارهای داخلی و صادراتی خبری نیست و تنها کاهش تولید و عرضه با توجه به قطعی گاز صنایع و پیش‌بینی استمرار این رویه ظرف هفته‌‌‌های آینده و همچنین کاهش مستمر ارزش پول ملی محرک آن بوده است. واهمه از کمبود تولید با توجه به تعطیلی صنایع، زمینه رونق معاملات آهن‌‌‌اسفنجی، شمش فولاد و مقاطع طویل فولادی را مهیا کرد و به افزایش قیمت‌‌‌ این محصولات منجر شد؛ اما با توجه به نبود تقاضای مصرفی برای محصولات نهایی در بازار داخلی و صادراتی و چشم‌‌‌انداز منفی از تقاضا، این رشد قیمتی، بازار محصولات نهایی را یک‌قدم دیگر به بروز رکود تورمی نزدیک می‌کند.


رکوردشکنی آهن‌‌‌اسفنجی؛ محرک بهای فولاد

رقابت در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی ظرف هفته پایانی آذرماه به اوج رسید. در حالی که قطعی گاز واحدهای احیا به کاهش ملموس تولید آهن‌‌‌اسفنجی منجر شده، تقاضا برای این محصول به سیاق گذشته پابرجا بوده و به این ترتیب رینگ آهن‌‌‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با رقابت قابل ملاحظه خریداران برای کسب سهم از محصول عرضه‌شده در این بازار مواجه شد. در حالی که واحدهای احیا در هفته پایانی آذر تنها 35‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند، تقاضای 115‌هزار تنی برای این محصول به ثبت رسید و خریداران برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت 5/ 35درصدی دست زدند. به این ترتیب میانگین نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی از بورس‌کالا به 10‌هزار و 80تومان رسید که این رقم فاصله محدودی با رکورد تاریخی نرخ فروش این محصول داشت.  بیشترین نرخ فروش این محصول مربوط به فروردین و 10‌هزار و 200 تومان بود.

رکوردشکنی قیمتی آهن‌‌‌اسفنجی در شرایطی که فعالان بازار آهن و فولاد پیش‌بینی می‌کنند این رویه رشد قیمتی در هفته‌‌‌های بعد نیز ادامه‌‌‌دار شود، از سویی به اوج‌‌‌گیری بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد منجر شد و از سوی دیگر از رشد قیمت‌ها در رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا طی روز دوشنبه 28آذر حمایت کرد.  با توجه به آغاز فصل سرما در کشور، فولادسازان امیدی به رفع چالش کسری عرضه آهن‌‌‌اسفنجی ندارند، در عین حال انتظارات تورمی در کشور همچنان سودای صعود دارد و رشد مستمر نرخ ارز محرک قیمت در بازارهای کالایی شده است. در این شرایط فولادسازان ترجیح می‌دهند با وجود رقابت قابل ملاحظه قیمتی، هرچه سریع‌تر نسبت به خرید مواد اولیه خطوط تولید خود اقدام کنند.


بازگشت هیجان به رینگ شمش

رونق معاملات آهن‌‌‌اسفنجی به رینگ شمش فولاد نیز رسید و به این ترتیب با وجود صعود قیمت‌های پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، متقاضیان شمش که عمدتا نوردکاران هستتند حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از شمش فولاد گران شدند. با توجه به صعود بهای آهن‌‌‌‌‌‌اسفنجی، نرخ تمام‌شده تولید فولاد نیز افزایش پیدا کرده است که این موضوع محرک بهای شمش فولاد خواهد بود.  قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برابر 13‌هزار تومان تا 14‌هزار و 260تومان تعیین شد که با احتساب دلار نیمایی 28‌هزار و 700تومان، بهای دلاری عرضه شمش برابر 453 تا 497دلار به ازای هر تن بود. این در حالی است که به گزارش متال‌‌‌بولتن، شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس ظرف هفته گذشته با نرخی در بازه 450 تا 460دلار به‌ازای هر تن معامله شد.

با این حال، کاهش تولید شمش فولاد و پیش‌بینی استمرار این رویه در هفته‌‌‌های آینده با توجه به شروع فصل سرما در کشور و استمرار قطعی گاز صنایع باعث شد تا نوردکاران برای کسب سهم از شمش فولاد گران نیز حاضر به رقابت قیمتی شوند. در عین حال واحدهای فولادی از میزان عرضه شمش در رینگ صنعتی بورس‌کالا کاستند و تنها 69 هزار تن شمش در بازار عرضه کردند که این موضوع نیز بر رقابت قیمتی در این بازار افزود. میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بورس‌کالا به 15‌هزار و 450تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد، هر کیلوگرم شمش فولاد، تحویل درب کارخانه تولیدکننده نرخی برابر 16‌هزار و 950تومان خواهد داشت. این صعود قیمتی محرک بازار مقاطع طویل فولادی خواهد بود.


نبود تقاضا مانع رشد نرخ میلگرد نشد

افزایش بهای آهن‌‌‌اسفنجی به‌‌‌عنوان محصول میانی زنجیره آهن و فولاد به صعود بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز منجر شد، به نحوی که پس از ثبت رقابت 35درصدی روی این محصول در روز شنبه 26آذر میلگرد سایز16 در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی 18‌هزار تومان صعود کرد. بهای فروش این محصول در روز یکشنبه 27آذر به 18‌هزار و 200تومان رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از خرداد امسال بود. روند افزایش بهای مقاطع طویل فولادی در روز دوشنبه 28آذر ادامه‌دار شد، به نحوی که بهای هر کیلوگرم میلگرد سایز16 در این روز به 18‌هزار و 700تومان رسید که این رقم رکورد تاریخی بهای فروش این محصول بود. صعود قیمتی در رینگ شمش فولاد محرک بهای مقاطع طویل فولادی و ثبت رکورد جدید قیمتی در این بازار بود.

در حالی که صعود قیمت جهانی محصولات فولادی، احتمال رشد تقاضای مصرفی در بازار داخل و سیگنال مثبت ارزی عامل صعود بهای میلگرد به کانال قیمتی 18‌هزار تومان ظرف نیمه دوم خرداد امسال بود، کمبود مواد اولیه و احتمال جهش ارزی به صعود نرخی دیگر در بازار مقاطع طویل فولادی ظرف روزهای پایانی آذر انجامید. افزایش بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد در حالی ظرف روزهای پایانی پاییز رقم خورد که بازار با رکود سنگین مصرفی مواجه بوده و با توجه به قرارگرفتن در فصل زمستان، احتمال رشد تقاضای داخلی و صادراتی نیز وجود ندارد. در این شرایط، بازار مقاطع طویل فولادی بیش از گذشته در معرض بروز رکود تورمی قرار دارد.