سقوط فلزی‌‌‌ها

این افت نرخ در حالی در این بازار رقم خورد که فدرال‌رزرو در آخرین جلسه خود برای سال ۲۰۲۲ نرخ بهره را مطابق انتظار فعالان بازار ۵۰واحد افزایش داد. اما مطرح‌شدن احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در سال آینده میلادی با تقویت واهمه از بروز رکود اقتصادی ظرف سال ۲۰۲۳ به قرمزپوشی بازار کامودیتی‌‌‌ها با محوریت فلزات صنعتی ظرف روزهای پنج‌‌‌شنبه و جمعه، ۱۵ و ۱۶ دسامبر انجامید.

در بازه هفتگی منتهی به روز جمعه ۱۶دسامبر در معاملات آتی کامکس آمریکا، روی ۸/ ۶درصد، آلومینیوم ۲۵/ ۴درصد، قلع ۱/ ۳درصد، مس ۹/ ۲درصد و سرب ۷/ ۱درصد ارزان شدند.  کاهش سرعت رشد تورم در آمریکا برای ماه نوامبر باعث شد تا فدرال‌رزرو از میزان سیاست انقباضی خود بکاهد و نرخ بهره را برای ماه دسامبر ۵۰واحد افزایش دهد. این در حالی بود که پیش از این فدرال‌رزرو طی چهار مرحله متوالی نرخ بهره را ۷۵واحد افزایش داده بود. با در نظر گرفتن دومرحله ابتدایی رشد نرخ بهره در سال جاری به میزان ۲۵ و ۵۰واحد، ظرف روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ نرخ بهره در آمریکا به ۵/ ۴درصد رسید.

مجموع سیاست انقباضی فدرال‌رزرو در کاهش تورم نتیجه‌‌‌بخش بوده است.  شاخص بهای مصرف‌‌‌کنندگان آمریکایی برای ماه نوامبر رشد سالانه ۱/ ۷درصدی داشت که این رقم کمترین میزان رشد تورم سالانه پس از دسامبر ۲۰۲۱ بود. با این حال، فدرال‌رزرو در آخرین جلسه خود در سال ۲۰۲۲ بر استمرار سیاست انقباضی در سال آینده میلادی و رشد نرخ بهره به بیش از ۵درصد برای مهار تورم تا ۲درصد تاکید کرد و این موضوع با افزایش واهمه از بروز رکود اقتصادی به افت بهای فلزات صنعتی در روز ابتدایی هفته منجر شد. در هفته میانی ماه دسامبر در معاملات آتی کامکس آمریکا، مس تا ۷/ ۳دلار به‌ازای هر پوند عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشت. افزایش نگرانی از بروز رکود جهانی با توجه به سیاست‌‌‌های انقباضی بانک‌‌‌های مرکزی دنیا در مهار تورم و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین پس از کاهش محدودیت قرنطینه‌‌‌ای در این کشور به این عقبگرد قیمتی منجر شد. پس از افزایش ۵۰واحدی نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در نیمه ماه دسامبر، بانک‌های ‌مرکزی انگلستان و اروپا نیز نرخ بهره را ۵۰واحد افزایش دادند. این تصمیمات سیگنالی کاهشی برای بازارهای کالایی به همراه داشت و مس، فلزی که از آن به‌عنوان دماسنج اقتصادی یاد می‌‌‌شود، در واکنش به شدت‌گرفتن احتمال تضعیف اقتصاد جهانی، با افت نرخ مواجه شد.  در حالی که مس تحت تاثیر سیاست‌‌‌های پولی، بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و استمرار قرنطینه در چین ظرف سال ۲۰۲۲، سال سختی را پشت سر گذاشت، گلدمن‌ساکس پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کند که این فلز با توجه به استمرار محدودیت عرضه و تقاضای افزایشی در بلندمدت ظرف سال آینده میلادی به مسیر رشد نرخ بازگردد.

آلومینیوم نیز ظرف هفته منتهی به روز جمعه ۱۶دسامبر ۲۵/ ۴درصد از ارزش خود را از دست داد و در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ ۲هزار و ۳۷۵دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. در حالی که کاهش محدودیت کرونایی در چین زمینه رشد بهای این فلز در هفته‌‌‌های قبل را فراهم کرده بود، بر تعداد مبتلایان به کرونا در چین افزوده می‌‌‌شود و این موضوع ریسک افت تقاضا در میان‌مدت را مطرح کرد که خود سیگنال موثر کاهشی برای این بازار است. در عین حال تصمیم بانک‌‌‌های مرکزی دنیا برای استمرار سیاست انقباضی، سیگنال کاهشی دیگر برای بازار این فلز است. سقوط بهای آلومینیوم ظرف سال ۲۰۲۲ و بالاماندن بهای انرژی، تولیدکنندگان این فلز را با چالش کاهش حاشیه سود و در برخی موارد زیان در تولید مواجه کرده که خود عاملی برای کاهش یا توقف خطوط تولید این فلز در سال جاری میلادی بود.