سیگنال کاهشی از بازار شمش فولاد

 در اولین روز هفته، یعنی دوشنبه ۴جولای، قیمت قراضه داخلی ترکیه و قراضه وارداتی این کشور افزایشی بود و بهای میلگرد ترکیه مجددا به کانال ۷۰۰دلاری بازگشت. بهای قراضه وارداتی به ترکیه از ابتدای ماه جولای وارد مسیر رشد شده است؛ این رویه افزایش قیمت در قراضه داخلی این کشور نیز به چشم می‌‌‌خورد. «پلتس» در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد از افزایش ۲۶دلار و ۲۵سنتی بهای قراضه وارداتی ترکیه در روز ابتدایی هفته جاری نسبت به‌ روز پایانی هفته قبل و فروش این محصول در محدوده نرخ ۳۶۸دلار و ۷۵سنت خبر داد.

در عین حال، بازار محصولات فولادی ترکیه نیز در روزهای اخیر مجددا رنگی از رونق به خود گرفته و باعث شده است تا برخی فولادسازان بزرگ ترکیه‌‌‌ای نرخی در کانال ۷۰۰دلاری را برای فروش هر تن میلگرد خود پیشنهاد دهند. با وجود افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی این کشور، اغلب عرضه‌‌‌ها برای تحویل در ماه‌های جاری و آگوست منعقد شده است. «پلتس» در گزارش خود از وضعیت بازار سنگ‌‌‌آهن آسیا به کاهش تمایل برای خرید اشاره دارد. افت تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در بازار داخلی چین باعث شده است تا بهای این محصول در روز ابتدایی هفته جاری کانال ۱۱۰دلاری را از دست بدهد و به این ترتیب، هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد تحویل بنادر شمالی چین با نرخ ۱۰۹دلار و ۹۰سنت به فروش برود. فشار بر فولادسازان چینی به روش کوره‌بلند برای کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی ادامه دارد و این موضوع باعث شده است تا نرخ بهره‌‌‌برداری از این کوره‌‌‌ها کاهش داشته باشد.

در عین حال، تضعیف تقاضا در بازار محصولات فولادی مزید بر علت شده است و برخی فولادسازان چینی به توقف تولید به‌منظور تعمیر و نگهداری روی آورده‌‌‌اند. مجموع این موارد با کاهش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن به تقویت روند کاهش نرخ در این بازار کمک کرده است. کاهش قیمت در بازار زغال‌‌‌سنگ متالورژیک آسیا فوب استرالیا و سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین در روز ابتدایی هفته محسوس بود. تضعیف فولادسازی در چین و کاهش حاشیه سود فولادسازان این کشور باعث شده است تا بازار زغال‌‌‌سنگ نیز از سکه بیفتد. همچنین در این روز بهای هر تن زغال‌‌‌سنگ تحویل بنادر چین افت یک‌دلار و ۵۰سنتی داشت و با قیمت ۳۹۱دلار و ۵۰سنتی به فروش رفت. «پلتس» در گزارش خود از بازار زغال‌‌‌سنگ به افزایش بارندگی در استرالیا اشاره دارد؛ ظرف روزهای اخیر بارندگی‌‌‌های شدید در کوئیزلند و نیوولز رخ داده که این امر می‌‌‌تواند در روزهای آینده روند عرضه زغال‌‌‌سنگ استرالیا به بازارها را با اختلال روبه‌رو کند.