خسارت ۵۰۰‌میلیارد تومانی در تولید آلومینیوم

وی برق مصرفی کارخانه را یکی از عوامل اصلی تولید شرکت دانست و افزود: ایرالکو متعهد به راه‌‌‌اندازی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی است که اقداماتی در جهت EPC آن صورت گرفته و شرکت مشاور از یک سال گذشته در حال اخذ مجوزهای آن است.

میری لواسانی میزان برق مصرفی استان را ۱۱۰۰ مگاوات اعلام کرد که از این مقدار حدود ۴۸۰ مگاوات در بخش صنایع مصرف می‌شود و شرکت آلومینیوم ایران به تنهایی حدود ۳۴۰ مگاوات آن را مصرف می‌کند.

وی کاهش برق مصرفی در تابستان سال آینده را حتمی دانست و یکی از بخش‌‌‌هایی که قطعا مورد هدف این موضوع خواهد بود را صنایع آلومینیومی اعلام کرد.

مدیرعامل ایرالکو بخشنامه کاهش مصرف برق را ناعادلانه دانست و اظهار کرد: باید کاهش برق بر اساس میزان مصرف برق باشد و عددی یکسان برای همه در نظر گرفته نشود. وی با اشاره به بستن قرارداد سه ساله کارکنان با شرکت در ابتدای تابستان سال‌جاری برای اطمینان خاطر پرسنل از امنیت شغلی در پی تخریب و خارج کردن دیگ‌‌‌ها از مدار را کار بزرگ هیات‌مدیره دانست و گفت: ما توانستیم با برنامه‌‌‌ریزی و مساعدت هیات‌مدیره و همت، غیرت و تلاش کارکنان گرانقدر زودتر از موعد مقرر تمام دیگ‌‌‌های از مدار خارج شده را وارد مدار کنیم در حالی که برخی شرکت‌های دیگر با توجه به تکنولوژی به روزتر هنوز با این چالش روبه‌رو هستند.

وی از تاسیس نیروگاه مولد ۱۳۲ مگاواتی در ایرالکو خبر داد که بر اساس پیش‌بینی‌‌‌ها در نیمه خرداد سال ۱۴۰۲، ۵۰ مگاوات آن وارد مدار تولید خواهد شد که در مرحله عقد قرارداد آن هستیم.

مدیرعامل ایرالکو طرح کارخانه آندسازی را یک طرح ۱۸ ساله دانست که اکنون حدود ۴۶‌درصد پیشرفت داشته که امسال روند پیشرفت آن بسیار چشمگیر بوده که در نهایت پس از افتتاح آن، حدود ۴۰‌میلیون دلار در سال از خروج ارز در کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

لواسانی از طرح‌‌‌های مطالعاتی ایرالکو نیز خبر داد که شامل یک طرح ۳۶۰‌هزار تنی تولید شمش و طرح تولید آلومینا با ۵۰۰‌هزار تن در مرحله نخست که مصوبه هیات‌مدیره را نیز دارد، می‌شود. همچنین طرح جایگزینی ۱۱۰‌هزار تنی به جای خطوط قدیم کارخانه نیز در حال بررسی و انجام است.

وی با اشاره به بررسی واردات بوکسیت از کشورهای آفریقایی گینه و سیرالئون، گفت: طرحی نیز در این زمینه در حال بررسی و اقدام است که در نهایت بتوانیم با واردات بوکسیت، نیاز مصرفی کارخانه به پودر آلومینا را خودمان تامین کنیم. همچنین طرحی درباره صنعت رینگ‌‌‌سازی نیز در حال بررسی است تا بتوانیم از خام‌‌‌فروشی در بخشی از تولید مذاب جلوگیری کنیم.

لواسانی ایرالکو را یکی از موفق‌‌‌ترین شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی بر اساس اصل۴۴ دانست و گفت: این شرکت تا سال ۱۳۹۶ دارای زیان انباشته بوده و بعد از ورود بخش‌خصوصی به ایرالکو علاوه بر افزایش سود‌آوری هر ساله، توانسته در بخش نیروی انسانی حدود ۱۹۰۰ نفر از پرسنل پیمانکار شرکت را هم، قرارداد شرکت کند که در نوع خود کم‌‌‌نظیر است.

مدیرعامل ایرالکو سهم این شرکت را در بحث عوارض آلودگی یک‌درصد اعلام و اظهار کرد: در مسیر طرح جامع زیست‌‌‌محیطی شرکت در قالب ۹ کارگروه که به تایید محیط‌‌‌زیست استان نیز رسیده، قدم برمی‌‌‌داریم و دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان مجری این طرح معرفی کرده که در نهایت سند زیست محیطی ایرالکو پیاده‌سازی می‌شود. وی افزود: عوارض آلایندگی اتخاذ شده برای ما صحیح نیست. متاسفانه برای تمام کارگاه‌‌‌هایمان عوارض آلودگی پرداخت می‌‌‌کنیم که در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط هستیم که البته این موضوع در سنوات گذشته مغفول مانده و پیگیری نشده است.

زاوشی، عضو هیات‌مدیره و رئیس هیات‌مدیره کربن صنعت امیرکبیر نیز در این نشست توضیحاتی درباره کارخانه ۱۰۰‌هزار تنی آندسازی کربن صنعت امیر کبیر در ۳۰ کیلومتری شهر اراک، به خبرنگاران داد و گفت: ظرفیت اولیه این طرح ۶۵‌هزار تن بود که به میزان مصرف داخل شرکت بود که در نهایت طرح بازطراحی شد و ظرفیت آن به ۱۰۰‌هزار تن رسید که می‌توان ظرفیت آن را به ۱۵۰‌هزار تن نیز رساند.

وی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری طرح را بیش از ۴‌هزار‌میلیارد تومان اعلام کرد.

در این نشست عزیز محمدی، مدیر ارتباطات و اطلاع‌‌‌رسانی شرکت نیز افزود: ایرالکو محور توسعه صنعت آلومینیوم کشور است و تولیدات با کیفیت محصولات آن با درجه خلوص ۸۵/ ۹۹ حاکی از تجربه و تخصص تمامی همکاران در طول بیش از پنج دهه فعالیت تولید شمش آلومینیوم در این بنگاه اقتصادی، استراتژیک و مادرتخصصی است.