تمایل چین برای سرمایه گذاری در معادن لیتیوم افغانستان

سیف الدین لتون، سخنگوی والی نورستان گفته است که یک هیئت سرمایه گذاران چین که چند تن از اساتید دانشگاه پلی تکنیک کابل آنان را همراهی می کردند در نشستی با حافظ محمد آقا حکیم، والی نورستان بر سرمایه گذاری در بخش منابع طبیعی این ولایت تأکید کردند.

لتون افزود: سرمایه گذاران چینی گفته اند که در خصوص موجودیت ماده لیتیوم و تعیین مقدار آن برخی موارد فنی را در این ولایت انجام خواهند داد و پس از آن در استخراج قانونی سرمایه گذاری خواهند کرد.

لیتیوم (Lithium) با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره ای-سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک ترین فلز و کم چگالی ترین عنصر جامد است. مانند دیگر فلز های قلیایی، لیتیوم هم بسیار واکنش پذیر و آتشگیر است به همین دلیل بیشتر آن را زیر روغن صنعتی یا نفت نگاه می دارند.

افغانستان دارای معادن سرشار مواد معدنی گوناگون و همچنین میادین نفتی و منابع گازی است، اما تاکنون نتوانسته برای بهبود اوضاع اقتصادی از آن بهره ببرد.

براساس بررسی های مختلفی که در مورد ذخایر افغانستان انجام شده، این کشور دارای معادن قابل توجه از جمله مس، زغال سنگ، آهن، نیوبیم، کبالت، طلا، مولیبدن، نقره و آلومینیوم و همچنین منابع فلورسپات، اورانیوم، بریلیم، تالک و لیتیوم است.

در یکی از بررسی های سازمان فضایی آمریکا (ناسا) ارزش معادن لیتیوم افغانستان، که هنوز استخراج نشده حدود یک تریلیون دلار برآورد شده است.