سنگ‌‌‌آهن گران شد

سنگ‌‌‌آهن دریایی آسیا در روز پایانی هفته به مسیر رشد قیمتی بازگشت، به نحوی که پلتس بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز جمعه ۱۴اکتبر برابر ۹۶دلار و ۱۵سنت ارزیابی کرد که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز پنج‌شنبه ۱۳اکتبر رشد یک‌دلار و ۹۵سنتی داشت.

بهبود روند بازار مقاطع طویل فولادی در چین، زمینه رشد بهای سنگ‌‌‌آهن وارداتی به این کشور را در روز پایانی هفته مهیا کرد. با این حال، چشم‌‌‌‌‌‌انداز تقاضای سنگ‌‌‌آهن با ابهام‌‌‌های متعددی مواجه است و همین موضوع باعث می‌شود تا فعالان این بازار در خریدهای خود جانب احتیاط را به رعایت کنند. به گفته یک معامله‌‌‌گر، میزان موجودی سنگ‌‌‌آهن در بنادر چین نسبتا پایدار است. با وجود این، حاشیه سود واردات سنگ‌‌‌آهن کاهش داشته و عدم‌اعتماد نسبت به آینده بازار باعث شده است تا حجم معاملات این محصول افت داشته باشد. یک تاجر بین‌المللی مستقر در پکن گفت: حجم معامله بسیار کم است؛ زیرا متقاضیان به دنبال خرید حجم سنگ‌‌‌آهن برای تامین خوراک واحدهای تولیدی هستند و ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن روند بازار، خریدهای بیشتر را به تعویق بیندازند.  در این شرایط اختلاف نرخ میان سنگ‌‌‌آهن با عیار بالا و متوسط کاهش می‌‌‌یاب. کاهش حاشیه سود فولادسازی باعث شده است تا اهمیت افزایش بهره‌‌‌وری برای فولادسازان چینی کاهش داشته باشد؛ بنابراین بسیاری از فولادسازان چینی به سراغ سنگ‌‌‌آهن با عیار کمتر هستند. پلتس در گزارش خود به کف‌‌‌سازی احتمالی سنگ‌‌‌آهن در کانال ۹۰دلاری با توجه به عدم‌تمایل فروشندگان به افت بیشتر نرخ نیز اشاره دارد.


اختلال در عرضه زغال ادامه‌‌‌دار می‌شود

بهای زغال‌‌‌سنگ آسیا فوب استرالیا روز جمعه ۱۴اکتبر افزایش داشت، نگرانی نسبت به کاهش عرضه این محصول در کوتاه‌مدت عامل رشد نرخ بود و به این ترتیب پلتس پریمیوم هر تن زغال‌‌‌سنگ استرالیا را در روز پایانی هفته با رشد ۲۵/۳دلاری، برابر ۲۸۶دلار و ۷۵سنت ارزیابی کرد. کارگران یکی از معادن زغال‌‌‌ استرالیا از اعتصاب احتمالی از ۱۴ تا ۲۴ اکتبر خبر داده‌‌‌اند. این موضوع نیز با تقویت کاهش عرضه حامی رشد بهای این محصول بود.  در حالی که زغال‌‌‌سنگ فوب استرالیا در میانه نگرانی از کاهش عرضه گران شد، تغییری در نرخ همین زغال‌‌‌سنگ تحویل بنادر چین رخ نداد و پلتس پریمیوم این محصول را ۳۰۷دلار به ازای هر تن در روز ۱۴اکتبر ارزیابی کرد. با این حال گفته می‌شود که نرخ زغال‌‌‌سنگ متالورژیک با کیفیت پایین، در این روز شامل رشد قیمتی شد. در شرایط کنونی تولیدکنندگان فولاد برای کاهش هزینه به خرید محصولات با کیفیت پایین روی آورده‌‌‌اند و این موضوع به کاهش فاصله قیمت میان محصول با عیار بالا و متوسط منجر شده است.


قراضه ارزان می‌شود

پلتس ترکیه از کاهش ۵۰سنتی بهای قراضه وارداتی به این کشور ظرف روز جمعه ۱۴اکتبر خبر داد و نرخ فروش این محصول را برابر ۳۶۹دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. فولادسازان ترکیه‌‌‌ای به دنبال خرید قراضه با نرخی کمتر هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا بازار قراضه وارداتی به ترکیه در وضعیت سکون به سر ببرد.  یکی از فولادسازان ترکیه با اشاره به افزایش هزینه انرژی در این کشور و تضعیف بازار مصرف محصولات فولادی از احتمال کاهش تولید فولاد در این کشور و در نتیجه افت بیشتر قیمت قراضه در میان‌مدت گفت. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که اشتهای ترک‌‌‌ها برای قراضه فروکش کرده است و این موضوع بر نرخ این محصول فشار می‌‌‌آورد.