وعده‌‌‌های چینی، سنگ‌‌‌آهن را ۱۰۰ دلاری کرد

جریان کاهش قیمت در بازار سنگ‌‌‌آهن چین ظرف روز ابتدایی هفته جاری متوقف شد؛ به نحوی که هر تن سنگ‌آهن معیار پلتس در این روز مجددا توانست به کانال ۱۰۰دلاری بازگردد.


وعده‌‌‌های چینی، مانع سقوط نرخ سنگ‌‌‌آهن شد

پلتس در گزارش خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد به پایین ماندن تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن وارداتی چین اشاره می‌کند و معتقد است دلیل این رشد قیمت با وجود پایین ماندن تقاضا جنبه روانی و احساسی دارد. در شرایطی که سیگنال‌‌‌های بنیادی اثرگذار بر معاملات سنگ‌‌‌آهن در چین تغییر نکرده، وعده جدید دولت چین برای حمایت از بخش مسکن این کشور و درخواست دولت از بانک‌ها برای تامین مالی طرح‌‌‌های مسکن باعث شده است تا بر قیمت سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین و سنگ‌‌‌آهن داخلی این کشور افزوده شود. البته همچنان فروش محصول برای تحویل در ماه آگوست با تخفیف انجام می‌شود؛ اما تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن تحویلی در ماه سپتامبر بالاتر است. به هر ترتیب، ایجاد جریان افزایشی در این بازار باعث شد تا بهای معامله هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در با رشد ۵/ ۴درصدی به ۱۰۰دلار و ۹۰سنت به ازای هر تن برسد.


زغال‌‌‌سنگ در مسیر افت نرخ

وعده‌‌‌های دولت چین برای حمایت از بخش ساخت‌‌‌وساز در این کشور نتوانست مانع کاهش بهای زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شوی وارداتی به چین از سوی استرالیا شود. در این شرایط، افزایش عرضه نسبت به تقاضا مزید بر علت شد و زمینه استمرار کاهش نرخ در بازار زغال‌‌‌سنگ آسیا را فراهم کرد. به این ترتیب، هر تن زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شوی فوب استرالیا برای ارسال به چین در روز ابتدایی هفته جاری با افت روزانه ۳درصدی به قیمت ۲۳۰دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت. در همین زمان، این محصول تحویل بنادر چین نیز با کاهش روزانه ۶/ ۰درصدی نرخ روبه‌رو شد و با قیمت ۳۴۸ دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت. شرایط نامساعد فولادسازان چینی به لحاظ سودآوری از استمرار افت بهای زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو حمایت می‌کند. بنا به گفته بعضی از تجار بین‌الملل، بازار زغال‌‌‌سنگ این روزها با افزایش عرضه فیزیکی این محصول روبه‌روست و این موضوع فشار کاهشی قیمت به این محصول وارد می‌کند. پلتس در گزارش خود به نقل از یک‌تاجر هندی اضافه می‌کند: همزمان با تضعیف صنعت فولاد و افزایش عرضه فیزیکی زغال‌سنگ، خریداران این محصول ترجیح می‌دهند تنها نسبت به خرید ضروری خود در بازار اقدام کنند؛ به این ترتیب بازار از این منظر با افت تقاضا روبه‌رو شده است. در عین حال، نامعلوم بودن اوضاع اقتصاد جهانی و واهمه از بروز رکود اقتصادی باعث شده است تا بعضی از تجار، از خرید زغال‌سنگ‌‌‌ منصرف شوند و حتی خریدهای انجام‌شده در روزهای اخیر را نیز به‌سرعت به فروش برسانند تا از تبعات رکود احتمالی جهانی در امان بمانند.


قراضه به سقف قیمتی رسید

پلتس در گزارش خود از بازار قراضه ترکیه  به تغییر جهت قیمتی در این معاملات اشاره دارد. بار دیگر بازار محصولات فولادی ترکیه، به‌خصوص فولادهای ساختمانی با کاهش تقاضا مواجه شده و این موضوع زمینه عقبگرد قیمتی قراضه آهن وارداتی به این کشور را فراهم کرده است. البته همچنان ثبت‌سفارش محموله‌‌‌های قراضه آهن برای تحویل در ماه آگوست افزایشی است؛ اما از توجه فولادسازان ترکیه برای خرید این محموله‌‌‌ها کاسته شده است. یکی از فولادسازان ترکیه به پلتس می‌‌‌گوید: هزینه تولید فولاد در این کشور شامل خرید قراضه و هزینه انرژی نسبت به نرخ فروش فولاد بالاتر است. در این شرایط، رشد مجدد بهای قراضه بر زیان فولادسازان ترکیه‌‌‌ای اضافه می‌کند؛ بنابراین بعید است چنین اتفاقی در این بازار رخ دهد.