حذف دلالی با بورسی شدن کالاها

مصطفی طاهری در آئین افتتاح و آغاز دومین سال معاملات برنج طارم و فجر در بورس کالای ایران با تلاش مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، اظهار کرد: برنج از محصولات مهم و استراتژیک است که با تلاش و رنج فراوان برنج کاران به دانه های سفید برنج تبدیل شده و سر سفره های مردم می آید.

وی با اشاره به دو رویکرد مهم دولت در قیمت گذاری محصولات، افزود: قیمت گذاری دستوری یا فرمول سرکوب قیمت و میزان عرضه و تقاضا برای قیمت گذاری مطرح است.

طاهری با اشاره به اینکه با قیمت گذاری دستوری دست به سرکوب قیمت زده می شود و در این بین نه مردم و نه تولیدکننده سود می برند، تصریح کرد: بلکه سود کلان به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر می شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بر روی تابلوی شفاف بورس قیمت ها مشخص است و خریدار و فروشنده بدون واسطه دست به فروش و خرید می زنند، یادآور شد: در بورس کالا فساد کم است و حتی زمینه خرید خرد را در بورس کالا مهیا کردیم.

وی با اعلام اینکه با ورود کالاهایی همانند سیمان و فولاد در بورس قیمت آنها به نصف کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: با ورود تمام تولیدکنندگان سیمان و پتروشیمی به بورس در حالی که قیمت این کالاها در سال قبل آن به ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود ولی با ورود به بورس قیمت سیمان به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور تورم وجود دارد و نباید با راهکارهای سرکوب قیمت در کشور گام برداریم، خاطرنشان کرد: با ورود کالا به بورس تولیدکننده به حداکثر سود می رسد و مردم نیز از خرید کالا در بورس سود می برند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی زعفران نیز وارد بورس شده بود و امروزه شاهد عرضه دو رقم طارم و فجر در بورس هستیم، خاطرنشان کرد: از ورود برنج در بورس حمایت می کنیم و امید داریم تا شاهد عرضه برنج کشاورزان با قیمت مناسب در بورس باشیم.

طاهری با اعلام اینکه در مورد کالاهای متعدد و پایه دو روش در دستور کار داریم، بیان کرد: بحث شفافیت کالا از موارد مهم است تا عرضه محصولات مشخص بوده و در کنار آن کمبودها، قیمت و نوع محصول مشخص باشد تا محصولات مستقیم به دست مصرف کننده اصلی برسد و اگر منفعتی بوده شامل حال تولیدکننده و مصرف‎کننده شود.