صدرنشینی زغال سنگ

افزایش تقاضا در اکثر اقتصادهای بزرگ دنیا به‌‌‌دلیل تداوم بحران انرژی و کاهش عرضه موجب شده است تا افت قیمتی برای زغال‌سنگ مشاهده نشود. همچنین با کاهش محدودیت‌های سیاست کروناصفر در چین و رشد فعالیت اقتصادی تقاضای این کشور نیز به‌‌‌صورت قابل مشاهده‌‌‌ای افزایش داشته است. خبرها حاکی از این است که مقامات این کشور به‌‌‌صورت محدودی مجوز افزایش واردات زغال‌‌‌سنگ استرالیا را به تولید‌‌‌کنندکان این کشور داده‌‌‌اند. پیش‌بینی می‌شود که محدودیت‌های بیشتری نیز در آینده برداشته شود. با این حال، قضیه به این سادگی نیست و برخی کارشناسان معتقدند کارخانه‌های این کشور در سال گذشته به واردات زغال‌سنگ ارزان روسی عادت کرده‌اند و استرالیا راه سختی برای بازگشت به جایگاه سابق خود دارد. همچنین هند قصد افزایش واردات زغال‌‌‌سنگ برای تامین نیروگاه‌‌‌های برق خود در نیمه اول سال میلادی جاری را دارد.


زغال‌سنگ همچنان گران

انتظار برای افزایش تقاضا و محدودیت عرضه موجب شده است تا زغال‌سنگ همچنان در محدوده 400دلاری به ازای هر تن نوسان کند. روز گذشته بهای معاملات زغال‌‌‌سنگ در منطقه پرمصرف آسیا به سطح قیمتی 395دلار به‌ازای هر تن رسید و نسبت به آغاز سال میلادی جدید حدود 2‌درصد افزایش را تجربه کرد. اما این کانی نسبت به ابتدای ماه دسامبر گذشته بیش از 15دلار به‌ازای هر تن کاهش قیمت داشته است. باوجود افت قیمت گاز طبیعی مایع، همچنان سطح قیمت‌ها در اروپا به دلیل تداوم تنش بین این منطقه و روسیه بالاست. تولید‌‌‌کنندگان نیز برای تولید برق بیش از هر زمان دیگری به زغال‌سنگ وابسته شده‌‌‌اند.


افزایش واردات زغال استرالیا به چین

از طرفی کاهش محدودیت‌های کووید-19 در چین تقاضای جهانی برای کثیف‌‌‌ترین سوخت را افزایش داده است. نیاز روزافزون برای تامین منابع انرژی در این کشور پس از افزایش فعالیت‌‌‌های اقتصادی، چین را مجبور به واردات تدریجی زغال‌سنگ از استرالیا کرده است. معدنچیان داخلی نیز با افزایش تقاضا تولید خود را به صورت بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای افزایش داده‌‌‌اند. پس از اینکه مقامات استرالیایی، چین را متهم به انتشار کرونا در سراسر جهان کردند، دولت چین ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از این کشور به کشور خود را اعمال کرد. با این حال در سال میلادی گذشته با ازسرگیری واردات زغال‌سنگ از استرالیا این ممنوعیت به‌‌‌صورت غیر‌رسمی لغو شد. درواقع وابستگی چین به موادخام و معدنی استرالیا برای تولید کالاهای صادراتی نقش مهمی در لغو این ممنوعیت داشته است. با وجود اینکه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده زغال‌سنگ در دنیاست، تولید داخلی آن جوابگوی نیاز این کشور به کانی سیاه برای تولید کالاهای صادرات‌محور نبوده و چین مجبور به واردات زغال‌سنگ از سایر کشورهای دنیا شده است.

اکنون با افزایش واردات زغال‌سنگ از استرالیا فولاد‌سازان چینی می‌‌‌توانند به زغال‌‌‌سنگ استرالیایی که از کیفیت بهتری برخوردار است دسترسی داشته باشند. دولت چین در هفته جاری به سه‌شرکت دولتی و برخی فولاد‌سازان خصوصی اجازه داد تا واردات زغال‌سنگ از استرالیا را از سر بگیرند. فعالان بازار انتظار دارند که در هفته‌‌‌های آتی به شرکت‌های بیشتری مجوز خرید زغال‌سنگ از استرالیا داده شود. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند که این تصمیم بیشتر نمادین است و تاثیر چشمگیری بر بازار نخواهد گذاشت. درست است که زغال‌‌‌سنگ استرالیایی کیفیت بهتری دارد؛ اما گران‌‌‌تر است و تغییر به سمت خرید از این کشور برای تولیدکنندگانی که در دوسال گذشته به خرید زغال ارزان‌‌‌تر به‌‌‌خصوص از روسیه عادت داشته‌‌‌اند سخت است. در واقع احتمال اینکه زغال‌‌‌سنگ حرارتی استرالیایی بتواند نمونه ارزان‌تر و مشابه روسی را شکست دهد کم است. همچنین اعتماد دوباره استرالیا به چین مساله دیگر است. چراکه ممکن است این کشور دوباره به دلیل جهت‌گیری‌‌‌های سیاسی تجارت را محدود کند.

باوجود اینکه فعالیت اقتصادی در این کشور پس از کاهش محدودیت‌های کرونا از سر گرفته شد اما افزایش موارد ابتلا به کووید-19 با سرعت بالا نگرانی‌هایی بابت تامین عرضه به وجود آورده است؛ چراکه بسیاری از کارخانه‌‌‌ها با گسترش بیماری مجبور به تعطیلی موقت یا کاهش تولید شده‌‌‌اند. به گفته تاجران، معادنی که در زمستان امسال کارگرانشان به دلیل کرونا بیمار شده‌‌‌اند با کاهش تولید مواجه شده‌‌‌اند. علاوه بر چین به‌‌‌نظر می‌رسد هند نیز به‌‌‌دنبال افزایش واردات خود است. به گزارش رویترز، وزارت نیروی این کشور از شرکت‌های برق خواسته است تا 6‌درصد از نیاز زغال‌سنگ خود را تا سپتامبر وارد کنند و هشدار داده که در صورت برآورده‌‌‌ نشدن اهداف واردات، احتمال کاهش عرضه داخلی وجود دارد. بیش از 70‌درصد تولید برق هند از طریق مصرف زغال‌سنگ تامین می‌شود و نیروگاه‌‌‌های این شبه‌قاره بیش از سه‌‌‌چهارم مصرف سوخت‌‌‌های آلاینده در هند را برعهده دارند. به نقل از مقامات این کشور، تقاضا برای حامل‌های انرژی در هند بسیار افزایش یافته و انتظار می‌رود تا در نیمه اول سال 2023 همچنان افزایشی بماند. گرچه هند تعهدات بین‌‌‌المللی برای کاهش تدریجی مصرف سوخت‌‌‌های فسلیی را پذیرفته است؛ اما قصد ندارد نیروگاه‌هایی را که از زغال‌سنگ به‌‌‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند در آینده نزدیک تعطیل کند، چرا که آنها از برق بسیار ارزان‌‌‌تری نسبت به موارد جایگزین استفاده می‌کنند. همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که واردات زغال‌‌‌سنگ حرارتی در هند در سال میلادی گذشته حدود 14‌درصد رشد داشته و به بیش از 161میلیون تن رسیده است. از طرفی محموله‌‌‌های زغال‌سنگ که عمدتا برای تولید فولاد به کار می‌رود افزایش داشته است. داده‌‌‌های کولمینت نیز نشان می‌دهد که روسیه با پیشی‌گرفتن از استرالیا به‌‌‌بزرگ‌ترین تامین‌کننده زغال‌‌‌سنگ  PCIهند در 2022 تبدیل شده و صادرات آن تقریبا بیش از سه‌برابر افزایش یافته است. از طرفی سهم ایالات‌متحده از واردات زغال‌سنگ کک هند رشد داشته و عرضه به فولاد‌سازان این شبه‌قاره را در سال میلادی گذشته بیش از دوبرابر افزایش داده است. عرضه بیشتر ایالات‌متحده موجب کاهش سهم استرالیا در صادرات زغال‌سنگ کک از 80‌درصد به 68‌درصد شده است.