مواد معدنی خام کردستان از کشور خارج نمی شود

بختیار خلیقی در گفت وگویی در سنندج یادآور شد: در زمینه شفایت کالا در بستر سامانه جامع، مواد معدنی قبلا در بستر سامانه تخصصی بود که اکنون در سامانه جامع هم ثبت می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به شفافیت 20 درصدی کالا در حوزه معدن نیز گفت: از مجموع 377 واحد معدن در کردستان 200 واحد فعال است و مابقی به صورت سنگ لاشه است که در آینده نزدیک با برگزاری مزایده، واحدهای معدنی راکد نیز فعال می شوند.

خلیقی اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رود در آینده نزدیک شفاف سازی کالاهای موجود در سطح استان به 100 درصد برسد.

وی افزود: از آنجایی که لوازم خانگی و یدکی مشمول قاچاق کالا هستند، در حال حاضر 10 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری در حوزه لوازم خانگی در کردستان مکلف به اخذ شناسه کالا در بستر سامانه شده اند و تاکنون 238 قلم کالای تولیدی این واحدها ثبت شده اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در زمینه لوازم یدکی خودرو نیز از 59 قلم مشمول قاچاق کالا تنها 4 قلم در کردستان تولید می شود.

خلیقی یادآور شد: سال گذشته شفافیت کالاها به دلیل عدم آگاهی لازم واحدهای تولیدی در سامانه جامع کم بود اما خوشبختانه با توجه به نظارت ها و آگاهی بخشی لازم به واحدهای تولیدی و عرضه، شفافیت کالا در سطح استان کاملا مطلوب و مناسب است.

وی همچنین به مقوله حمایت از تولید در کردستان اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته واحدهای صنعتی راکدی که شرکت های پخش در آن مستقر هستند به صنایع واگذار می شود و مکان مناسبی برای استقرار شرکت های پخش در سطح استان در نظر گرفته می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر سرانه فضای صنعتی در استان 7.9 دهم مترمربع است و به شدت بحث فقر سرانه صنعتی داریم و باید با برنامه ریزی های لازم این مشکل هم به صورت جدی بررسی شود.

خلیقی گفت: اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با ثبت 7 هزار و 200 نفر، بیشترین سهم اشتغالزایی در سال جاری را در بین ادارات استان داشته است.