زغال‌سنگ روسیه از چشم آسیایی‌‌‌ها افتاد

در ماه‌‌‌های پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به نظر رسید که روسیه موفق شده است از دست رفتن بازار اروپا را جبران کند و فروش به آسیا، به‌خصوص چین و هند را که بزرگ‌ترین واردکنندگان جهان هستند، افزایش دهد.

اما صادرات دریابرد تمامی گریدهای زغال‌سنگ روسیه به آسیا، در اوت به پایین‌‌‌ترین میزان در چهارماه گذشته نزول کرد و طبق آمار شرکت کپلر، میزان صادرات روسیه به این منطقه به ۱۵/ ۱۰میلیون تن در اوت در مقایسه با ۱۶/ ۱۲میلیون تن در ژوئن و ۴۲/ ۱۲میلیون تن در ژوئیه رسید. صادرات به چین، در اوت به ۰۱/ ۵میلیون تن رسید که در مقایسه با ۸۷/ ۵میلیون تن در ژوئیه، کاهش داشت. میزان واردات چین از روسیه با در نظر گرفتن واردات زمینی بالاتر است؛ اما محدودیت‌های ظرفیت در سیستم ریلی بین دو کشور به این معناست که هرگونه افزایش قابل‌توجه در صادرات روسیه به همسایه‌‌‌اش، از طریق دریایی خواهد بود. صادرات روسیه به هند در اوت، ۸/ ۱میلیون تن بود که بالاتر از ۵۱/ ۱میلیون تن در ژوئیه و ۶۹/ ۱میلیون تن در ژوئن بود. هند بزرگ‌ترین موفقیت روسیه در آسیا بوده است؛ زیرا پیش از جنگ در اوکراین، واردات هند از روسیه اندک و بین ۳۰۰ تا ۷۰۰‌هزار تن بود؛ اما از زمان آغاز جنگ، بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده است.

ژاپن خریدار بزرگ زغال‌سنگ روسیه در آسیا پیش از جنگ اوکراین بود؛ اما صادرات روسیه به ژاپن از آن زمان، کاهش پیدا کرده و از ۷۸۰‌هزار و ۵۳تن در ژوئیه، به ۴۰۸‌هزار و ۴۹تن در اوت افت کرد. در اوت سال ۲۰۲۱، صادرات روسیه به ژاپن که سومین واردکننده بزرگ زغال‌سنگ در آسیاست، ۳۷/ ۱میلیون تن بود که حجم معمولی برای اکثر ماه‌‌‌های سال گذشته است. کره‌جنوبی که چهارمین واردکننده بزرگ آسیاست هم زغال‌سنگ کمتری از مسکو می‌‌‌خرد. صادرات روسیه به این کشور در اوت، ۱۵/ ۱میلیون تن بود که کمتر از ۳۴/ ۲میلیون تن در ژوئیه و ۸۵/ ۲میلیون تن در ژوئن بود. براساس گزارش رویترز، کاهش صادرات روسیه به آسیا، با وجود قیمت‌های پایین‌‌‌تر روی می‌دهد و حجم بالاتر فروش به چین و هند برای جبران صادرات کمتر به ژاپن، کره‌جنوبی و خریداران دیگر مانند تایوان کافی نبوده است.