تمدید محدودیت واردات فولاد از چین و روسیه توسط انگلیس

دولت انگلیس می‌گوید که محدودیت واردات فولاد تخت نورد سرد که در ساخت لوازم خانگی کاربرد دارد را از چین و روسیه تمدید خواهد کرد.

سازمان تجارت بین‌الملل انگلیس اعلام کرد بنا به توصیه‌ اداره نظارت بر تجارت انگلیس (TRA) برای برداشتن این گام اقدام خواهد کرد.

به عنوان بخشی از ارزیابی خود، این اداره اعلام کرد که تمدید اقدامات ضد دامپینگ برای پنج سال دیگر به نفع اقتصاد انگلیس خواهد بود.

منظور از دامپینگ، فروش کالا با قیمتی کمتر از قیمت استاندارد است به طوری که صرفه اقتصادی نداشته باشد. در تجارت بین الملل، دامپینگ به بازار شکنی یا قیمت شکنی معروف است. این اصطلاح کاربرد بسیاری در بازرگانی دارد. معادل فارسی آن «رقابت مکارانه» یا «رقابت مخرب» است. هدف از دامپینگ، خارج کردن رقبا از میدان رقابت و در اختیار گرفتن بازار است.

تدابیر ضد دامپینگ با کالاهایی که به کشورهایی با قیمت‌های کمتر از قیمت عادی آن‌ها در کشور مبدا «دامپینگ» عرضه می‌شود، مقابله می‌کند و یکی از سه نوع راه‌حل تجاری - همراه با اقدامات جبرانی علیه یارانه‌ها و اقدامات حفاظتی - است که در قوانین سازمان تجارت جهانی مجاز است.

اداره نظارت بر تجارت انگلیس همچنین اعلام کرد که واردات فولاد تخت نورد سرد (CRFS) از چین و روسیه به تولیدکنندگان انگلیسی که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از بازار انگلیس را در دست دارند صدمه خواهد زد و با گردش مالی سالانه ۷۹۷ میلیون دلار آسیب وارد می‌کند.برای روسیه، ما احتمال دامپینگ را هم به صورت سراسری و هم به صورت جداگانه برای شرکت صادراتی Severstal (شرکت فولاد روسیه) که تنها صادرکننده روسیه بود که کاملاً با ما همکاری می کرد، ارزیابی کردیم.

فولاد تخت نورد سرد (CRFS) در ساخت وسایل نقلیه و لوازم خانگی مانند یخچال و همچنین سایر کالاها کاربرد دارد. از آن می توان در محصولات مصرفی مانند رادیاتور، ورق فولادی، لوازم خانگی، قفسه بندی و مبلمان فلزی استفاده کرد.

وزارت بازرگانی چین هم گزارش داد که تولیدکنندگان چینی CRFS به دلیل موقعیت جغرافیایی و هزینه های حمل و نقل و تقاضای نسبتاً اندک بازار داخلی انگلیس، علاقه محدودی به صادرات به انگلیس دارند. با این حال، قبل از اعمال این اقدام، حجم قابل توجهی محصول از چین به انگلیس وارد می شد.

اداره نظارت بر تجارت انگلیبس اعلام کرد : «ما عوامل احتمال دامپینگ مربوطه را ارزیابی کرده‌ایم و تشخیص داده‌ایم که اگر این اقدام پیشگیرانه اعمال نشود، احتمال تداوم یا تکرار آن وجود دارد.»