احداث کارخانه آهن اسفنجی در قره حسنلو

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با مطالعات باستان شناسی در منطقه قره حسنلو احداث کارخانه آهن اسفنجی هیچ منافاتی با این منطقه حفاظتی ندارد.

علی نیکزاد در گفتگویی، با اشاره به شستا و ایمیدرو دو مجموعه سرمایه گذاری عظیم در کشور هستند که هیچگونه واحد صنعتی در استان تاکنون راه اندازی نکرده بودند،اظهار کرد: ظرفیت معادن استان اردبیل در بخش معدن سنگ آهن بی نظیر است که قرار شد ایمیدرو و شرکت های سرمایه گذاری سازمان گسترش احداث کارخانه آهن اسفنجی را با ظرفیت یک میلیون تن و سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار دهند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضرورت تولید محصولات متنوع نظیر آهن اسفنجی، شمش، ورق، تیرآهن و میلگرد را با حضور سرمایه گذاران استان یادآور شد و بیان کرد: برای کارخانجات فعال استان در تولید آهن راه اندازی کارخانه آهن اسفنجی از ضرورت هاست.

نیکزاد به واگذاری ۳ هزار مترمربع زمین برای احداث این کارخانه با سهام ۱۰۰ درصد دولتی اشاره کرد و گفت: با تعیین محدوده سازمان میراث فرهنگی کاوش ها و مطالعات خود را در محدوده ۳ هکتاری آغاز کرد و بنابه اظهارات مسئولان میراث فرهنگی جنازه، خنجر و آثاری از شهر قدیمی بیرون کشیده شد.

وی افزود: رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی صیانت از حدود اربعه این منطقه را یادآوری کرده تا این محدوده مورد حفاظت د صیانت قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ظرفیت های معدنی استان اردبیل را در مشگین شهر و قزل اوزن خلخال یادآور شد و بیان کرد: مباحث پیرامونی مطرح شده در مورد منطقه قره حسنلو بیشتر شایعه است و مسئولان استانی با تعصب خاص در کنار حفظ مواریث تاریخی و فرهنگی سعی دارند تا این کارخانه به عنوان حق مسلم استان احداث شود.

نیکزاد در پایان گفت: تلاش بر این است تا در کنار حفظ این محدوده با خشت خام و آجرنما کارخانه آهن اسفنجی در ۳ هزار مترمربع زمین عملیاتی شده تا به توسعه و پیشرفت استان کمک کنیم.