سنگ‌آهن روند صعودی را در پیش گرفت

بهبود تقاضا به دلیل بازگشایی‌‌‌ها در چین و رشد فعالیت اقتصادی در این کشور همزمان با افزایش نگرانی‌ها از کاهش عرضه از عوامل اصلی این رشد قیمتی نامیده می‌شود. باوجود گسترش شیوع بیماری پس از کاهش سخت‌‌‌گیری در خصوص سیاست کرونا صفر، به‌‌‌نظر می‌رسد سیاستگذاران رشد اقتصادی را بر جلوگیری از گسترش بیماری مقدم می‌‌‌دانند؛ مساله‌ای که موجب بهبود نسبی تقاضا از ماه گذشته تاکنون در این کشور شده است. از طرفی مقامات دولتی در چین رشد سریع قیمت‌‌‌ سنگ‌آهن به دلیل افزایش تقاضا را منطقی ندانسته و عامل آن را فعالیت‌‌‌های سوداگرانه در بازار می‌‌‌دانند. مقامات چینی همچنین وعده مقابله با این نوع فعالیت‌‌‌ها را داده و می‌‌‌گویند قصد دارند ثبات قیمتی را به بازار سنگ‌آهن برگردانند.

با وجود شیوع گسترده کرونا در چین و نزدیکی به تعطیلات سال نو در این کشور، بررسی بازار نشان می‌دهد که بهای سنگ‌آهن همچنان در کانال افزایشی قرار دارد. روز گذشته بهای محموله سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین به ۱۲۱دلار به‌ازای هر تن رسید. این سطح قیمتی از انتهای ژوئن سال گذشته میلادی تاکنون مشاهده نشده است. همچنین بهای سنگ‌آهن در این منطقه نسبت به ابتدای نوامبر ۲۰۲۲ تاکنون که در کمترین سطح قیمتی در دوسال اخیر قرار گرفته بود حدود ۵۰‌درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نیز این کامودیتی روند صعودی خود را حفظ کرده است. افزایش نشانه‌‌‌هایی مبنی بر کاهش عرضه همزمان با رشد تقاضا از دلایل اصلی افزایش قیمت سنگ‌آهن نامیده می‌شود. شرکت ویل، از تولید‌‌‌کنندگان اصلی این کالا، به‌تازگی اعلام کرده که به‌‌‌دلیل بارش‌‌‌های سنگین اخیر در برزیل، صادرات سنگ‌‌‌آهن از این کشور به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. تحلیلگران این شرکت پیش‌بینی می‌کنند که تولید سنگ‌آهن ویل در سال میلادی جاری نسبت به ۲۰۲۲ بدون تغییر خواهد ماند و در همان سطح ۳۱۰میلیون تن قرار خواهد گرفت.


تحریک بازار سنگ‌‌‌آهن با بهبود تقاضای چینی

با وجود اینکه پس از کاهش محدودیت‌های سیاست کرونا صفر، شیوع کووید-۱۹ به‌سرعت در حال پیش‌‌‌روی در این کشور است، به‌‌‌نظر می‌رسد سیاستگذاران همچنان در اجرای تصمیم خود مصمم هستند. خبرها حاکی از آن است که چین مرز اصلی بین این کشور و هنگ‌کنگ را بازگشایی کرده و امیدها برای رشد فعالیت اقتصادی را افزایش داده است. همچنین دولتمردان چینی در تلاشند تا به وضعیت بازار مسکن و انباشت بدهی‌‌‌ها سامان دهند. به‌‌‌تازگی بانک‌های تجاری این منطقه موافقت کرده‌اند تا برای رونق بخش املاک و مستغلات، تسهیلات بیش از ۱۶۲میلیون دلاری را در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دهند.

تحلیلگران نیز بر این باورند که فولاد‌سازان در سه‌ماه نخست ۲۰۲۳ با بهبود تقاضای مصرف‌کننده‌‌‌ها مواجه خواهند شد. با بهبود تقاضای فولاد می‌‌‌توان به افزایش تقاضای کارخانه‌‌‌ها برای خرید سنگ‌آهن نیز امیدوار شد. از طرفی تعطیلات سال نوی چینی به‌زودی آغاز می‌شود و احتمال کاهش قیمت‌ها به‌‌‌دلیل افت تقاضا و کاهش فعالیت کارخانه‌‌‌ها در تعطیلات وجود دارد.