سهم صنعت از واردات چقدر است؟

همچنین آمارها نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزشی ۶۹.۱ درصد و به لحاظ وزنی ۸۷ درصد یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در این مدت بیش از ۹ میلیون و ۷۱۲ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۱۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به چهار ماهه سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی ۱۷.۱ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۳.۷ درصد رشد داشته است.

سهم کالاهای سرمایه‌ای نیز در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۱۴.۱ و ۲.۱ درصد بوده و در چهار ماهه امسال ۲۳۶ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از دو میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵.۶ درصد و ارزش آن ۳۹.۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین در این مدت یک میلیون و ۲۱۱ هزار تن کالای مصرفی به ارزش دو میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار به کشور وارد شده، یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات به لحاظ وزنی ۱۰.۸ و به لحاظ ارزشی ۱۶.۸ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶.۲ درصد افزایش و ۱۳.۹ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است که کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.