تولید آلومینا با عیار بالا از سنگ معدن

تورج زارع مدیر‌عامل شرکت تولید‌کننده آلومینا در مراسم بازدید اصحاب رسانه از کارخانه تولید‌‌ آلومینا، اظهار داشت: برنامه ما در سال جاری تولید 250 هزار تن آلومینا است، تا پایان مرداد‌ امسال 166 هزار تن تولید هیدرات داشته‌ایم که تقریبا معادل 97 هزار تن تولید آلومینا است.وی در مورد چالش‌های تامین برق صنایع، گفت: با‌ چالش برق‌ از خرداد‌ سال جاری مواجه هستیم و هنوز هم این مساله به صورت کامل حل نشده است و نمی‌‌توانیم از ظرفیت برق به‌طور کامل استفاده کنیم.

مدیرعامل این شرکت تولید آلومینا بیان داشت: در بخش تولید آلومینیوم تا پایان مرداد امسال حدود 15 هزار تن فلز آلومینیوم تولید شده است که امیدواریم در نیمه دوم سال تولید افزایش یابد اگرچه در زمستان نیز با مشکل تامین گاز برای تولید بخش آلومینا مواجه خواهیم بود.


* چالش‌های تامین برق در صنعت

زارع گفت: با توجه به محدودیت‌های مصرف برق در بخش تولید آلومینیوم، باید 10 درصد کاهش مصرف برق داشته باشیم و با توجه به کاهش مصرف برق طی 3 ماه گذشته به‌صورت ماهانه حدود 300 تن کاهش تولید آلومینیوم داشته‌ایم و تا کنون حدود یک‌هزار تن نسبت به برنامه در تولید آلومینیوم کاهش داشته ایم.

وی ادامه داد: در بخش تولید آلومینا کاهش مصرف برق موجب شده است نتوانیم به برنامه مدنظر دست یابیم اگرچه به علت برنامه‌هایی که در سال گذشته تدارک دیده بودیم‌ در تولید آلومینا نسبت به سال گذشته 1600 تن افزایش تولید داشته‌ایم.

وی در رابطه توقف تولید در معدن تاش بیان داشت: معدن تاش در استان سمنان‌ یکی از بهترین معادن از نظر کیفیت است و موجب شد ما بتوانیم خوراک کیفی تولید کنیم،  برای تامین ماده اولیه (بوکیست) تقریبا یک میلیون تن طی سال‌های اخیر از معدن تاش استخراج شده بود که با توجه به مسائل زیست محیطی این معدن تعطیل و تولید در آن متوقف شد.


* واردات بوکسیت با کیفیت از ترکیه

مدیرعامل این شرکت تولیدی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما تامین بوکسیت با کیفیت است، بیان داشت: بنابراین اکنون مجبور به واردات بوکسیت با کیفیت از کشور ترکیه هستیم و حدود 10 تا 15 درصد خوراک مورد نیاز خود را از این کشور تهیه می‌کنیم و این در حالی است براساس بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه‌های مختلف، هیچ آزمایشی که نشان دهد این معدن آلاینده است وجود نداشت البته پیگیری‌های نیز برای باز شدن این معدن انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی گفت: امسال ما 500 تا 550 هزار تن فلز آلومینیوم تولید خواهیم کرد که در کل کشور حدود 40 درصد آن امکان صادرات دارد.

زارع گفت: ما نیز حدود 40 هزار تن شمش آلومینیوم در سال تولید می‌کنیم و برنامه سالانه ما نیز حدود 15 تا 20 هزار تن صادرات این محصول است.


* رفع مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها با تهاتر

وی با بیان اینکه بخش از مواد اولیه صنعت آلومینیوم وارداتی است، گفت: با توجه به مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها برای تامین مواد اولیه در صنعت آلومینیوم تهاتر انجام می‌دهیم به‌طوری که شمش آلومینیوم را می‌دهیم و در مقابل مواد اولیه این صنعت را وارد می‌کنیم مدیرعامل این شرکت تولید آلومینا در رابطه با نقش شرکت‌های دانش بنیان در بخش معادن بیان داشت: ما سعی کرده‌ایم در حوزه تامین قطعات، تجهیزاتمان را بومی‌سازی کنیم بنابراین شرکت‌های دانش بنیان با ما همکاری می‌کنند و تامین قطعات مورد نیاز شرکت ما را انجام می‌دهد. وی با اشاره به اکتشافات اظهار داشت: شرکت ما در بخش اکتشافات نیز طی 6 سال گذشته خوب عمل کرده است و با توجه به دغدغه تامین بوکسیت اکتشاف یکی از اولویت‌های ما است.

زارع با بیان اینکه ذخایر بوکسیت ما حدود 8 میلیون تن بود، گفت: با توجه به اکتشافات طی سال‌های گذشته ذخایر بوکیست ما به 40 میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت تولید 700 هزار تن آلومینیم برخوردار هستیم گفت: برای تولید 700 هزار تن فلز آلومینیم باید یک میلیون و 400 هزار تن پودر آلومینیوم داشته باشد که فقط 250 هزار تن آن را تولید می‌کنیم و تقریبا بیش از یک میلیون و 100 هزار تن را باید از طریق واردات تامین کنیم که برای آن حدود 700 میلیون دلار باید ارز از کشور خارج شود.

زارع با بیان اینکه به غیر از خروج ارز از کشور تامین آلومینا از بازارهای جهانی مشکل است، گفت: بوکسیت کم عیار در معادن ما به وفور وجود دارد به طوریکه که حدود 70 میلیون تن بوکسیت کم عیار وجود دارد لذا یکی از مسائلی که در دستور کار قرارداده‌ایم این است که از بوکسیت کم عیار،  پودر آلومینا با عیار بالا تولید کنیم و براین اساس برای تولید این محصول کاری را با چینی‌ها آغاز کرده‌ایم و فاز اول این کار مثبت بوده و امیدواریم در فاز دوم نیز نتیجه مثبت شود تا بتوانیم آلومینا مورد نیازمان را از بوکسیت کم عیار موجود در کشور تولید کنیم.