عوارض تجهیزات فولادی

در زمینه به‌‌‌روز بودن خط تولید در صنعت فولاد مشکل حاد و قابل‌توجهی وجود ندارد، چراکه بیشتر واحدهای فولادسازی در کشور به غیر از ذوب‌آهن اصفهان به تازگی و طی دهه‌‌‌های گذشته تاسیس و به‌‌‌روز شده‌‌‌اند. برای نمونه خط تولید شرکت فولاد مبارکه عمری ۳۰ساله دارد که چندان قدیمی به‌‌‌شمار نمی‌رود و تمام خطوط تولید آن جدید تاسیس شده است. همچنین این فولادسازی طی سال‌های اخیر بخشی از این خطوط خود را بازسازی کرده است. محمودی در ادامه با اشاره به این موضوع که‌‌‌ خطوط مختلف کارخانه‌‌‌های فولادسازی را باید از همدیگر تفکیک کرد، گفت: برای نمونه در کارخانه فولادسازی باید خط اتوماسیون و بخش الکترونیک همگی به‌‌‌روز شود. در این راستا شرکتی مانند شرکت فولاد مبارکه تمام خطوط خود را کاملا به‌‌‌روز کرده است.

در مقایسه با کارخانه‌‌‌های فولاد باید اذعان کرد که ماشین‌‌‌آلات معادن بسیار قدیمی‌‌‌تر باقی مانده‌‌‌اند. این در حالی است که باوجود سودده بودن معادن سنگ‌آهن، انتظار بازسازی ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات بیشتری از آنها می‌‌‌رفت. البته باید یادآور شد که طی سال‌های گذشته این معادن به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌اند تجهیزات خود را به‌‌‌روز کنند. هرچند قادر هستند خطوط اتوماسیون را وارد کنند، اما بازهم به دلیل تحریم‌ها و وجود مشکلاتی همچون نقل و انتقال پول از کشورهای اروپایی چنین امکاناتی برای آنها وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا منعی در زمینه واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: با توجه به این موضوع که در زمینه تجهیزات داخلی و ماشین‌‌‌آلات در زنجیره فولاد، ساخت داخلی نداریم، از همین رو منعی نیز درباره واردات نداریم. هرچند قوانین دست و پاگیری که در این زمینه اعمال می‌شود، خود موانع ایجاد می‌کند. از سوی دیگر گاهی شاهدیم که بخش خصوصی با این دیدگاه که هزینه کمتری متحمل شوند، اقدام به واردات ماشین‌‌‌آلات دست دوم می‌کنند، یا اگر ماشین‌‌‌آلات یا تجهیزات نویی خریداری می‌کنند، سعی دارند که تجهیزات ارزان‌قیمت‌‌‌تری باشد. یا حتی گاهی این دیدگاه را دارند که اگر یک دستگاه خوب خریداری می‌کنند باید آن دستگاه تا همیشه برای آنها کار کند و دیگر لازم نیست اقدام به بازسازی، نوسازی و به‌‌‌روز کردن دستگاه‌ها ‌‌‌کنند.