کاهش یک پنجمی تولید اسفنجی

امین ابراهیمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دنیای معدن افزود: این مسئله سبب شده است که تولید محصولات فولادی شرکت فولاد خوزستان کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان یادآورشد: ادامه این وضعیت شرایط جبران ناپذیری را برای صنعت فولاد در بر خواهد داشت و باید راهکارهای مناسبی برای حل این مسئله پیدا شود تا بتوانیم مشکل تامین گاز مورد نیاز صنعت فولاد را برطرف کنیم.

ابراهیمی تاکید کرد: قطعی گاز تقریباً سه سال پیش شروع شده است که سال نخست از ۲۰ بهمن ماه آغاز شد، در سال گذشته ۲۰ دی ماه قطعی گاز شرکت های فولادی اعمال شد، ولی امسال از ۲۰ آذر ماه قطعی گاز شرکت های فولادی آغاز شده و هم اکنون به علت قطعی گاز تولید اسفنجی ما به یک پنجم رسیده است و این در تولید شرکت فولاد خوزستان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ابراهیمی افزود: گاز در صنعت فولاد کشور به عنوان یک تکنولوژی تولید مطرح است و این مزیت مهمی در صنعت فولاد ایران محسوب می‌شود ولی در فصل سرما ما دچار قطعی گاز می شویم و این بر میزان تولید واحدهای صنعتی و فولادی نیز تاثیر گذار است.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر در زمینه تامین انرژی فولادسازان مشکلات اساسی پیدا کرده اند به طوری که صنعت فولاد از این لحاظ لطمه زیادی دیده است.

ابراهیمی افزود: در صنعت فولاد تامین انرژی برای ما اهمیت زیادی دارد به طوری که ۱۰ درصد مصرف برق کشور در حوزه صنعت فولاد مصرف می شود، ولی سال گذشته صنعت فولاد کشور به علت قطعی برق ۱۲ میلیون تن محصول را که معادل ۶ میلیارد دلار بود به علت محدودیت برقی از دست داد.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در سال ۱۴۰۰ به علت تعامل خوب بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو میزان قطعی برق و توقف تولید به یک سوم کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان سال گذشته ۶۳۷ هزار تن محصولات فولادی را به علت قطعی برق از دست داد و در سال جاری نیز تاکنون ۲۳۷ هزار تن تولید را از دست داده است.

ابراهیمی با بیان اینکه هم اکنون ساخت یک نیروگاه برقی از اولویت های شرکت فولاد خوزستان است، گفت: برای جبران تولید ما به دنبال احداث نیروگاه برق هستیم به طوری که شرکت فولاد خوزستان ساخت یک نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی را از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده و هم اکنون این پروژه در حال اجرا است.