پیشرفت ۸۰ درصدی گندله‌سازی فغدیر

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به منظور توسعه صنایع آهن و فولاد کشور و در راستای چشم انداز ۲۰ ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی،  با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن، صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. کارخانه احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی این شرکت با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن در سال با هدف تامین آهن اسفنجی مورد نیاز واحدهای ذوب و ریخته‌گری استان یزد و سایر تولیدکنندگان فولاد در کشور، در ۲۵ کیلومتری شهر اردکان، استان یزد و در مجاورت گندله‌سازی چادرملو و شرکت آهن و فولاد ارفع در محدوده‌ای به وسعت ۸۶ هکتار احداث شده است.

اسدالله فرشاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در جریان برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو  و با بیان اینکه در خصوص زمان بهره‌برداری از واحد ۴ میلیون تنی گندله‌سازی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: تمام زیرساخت‌های مجتمع گندله‌سازی بهاباد که از مهر ۱۳۹۸ کار خود را آغاز کرد، به انجام رسیده است. دو خط دو مداره ۱۳۲ کیلوولت از پست نخلستان بافق برق خود را تامین می‌کند و خط انتقال آب آن اجرایی شده و خط انتقال گاز از بافق به بهاباد و بهاباد به مجتمع گندله‌سازی تا سایت خاتمه پیدا کرده است. خط فرعی راه‌اهن نیز از سایت گندله سازی بهاباد تا خط اصلی بافق بندرعباس متصل شده و به اتمام رسیده است. با توجه به اینکه ضرورت دارد جابه‌جایی ۴ میلیون تن کنسانتره و ۴ میلیون تن محصول آن انجام شود، این دغدغه باتلمیک خطوط انتقال کامیونی، جاده‌ای پیش‌بینی شده که با اجرای این خط ریلی، دغدغه حمل و نقل برای مجتمع بهاباد وجود ندارد. این پروژه تا به امروز بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت داشته و ۱۰۰ درصد تجهیزات خارجی و داخلی تامین شده‌اند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفندماه امسال، نصب مکانیکال کامل شده و در بهار ۱۴۰۲، نصب الکتریکال و خطوط انتقال برق اجرایی شود. در سه ماهه تابستان، سیستم‌های انتقال مواد کامل خواهد شد. بنابراین در پایان تابستان ۱۴۰۲ به راه‌اندازی واحد گندله‌سازی بهاباد می‌رسیم.