میلگرد را از غرب یا شرق کشور بخریم؟

اگر بخواهیم از نظر رقابتی به موضوع نگاه کنیم، کار کارخانه میانه به مراتب سخت‌تر از کارخانه فولاد خراسان است. چرا که با وجود قدمت قابل‌توجه، فولاد میانه رقبای قدرتمند زیادی در همسایگی خود دارد که هر کدام از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان بزرگ میلگرد در کشور هستند. در مقابل، کارخانه فولاد خراسان رقبای چندانی در منطقه شرق کشور ندارد.

فولاد میانه تبریز یکی از نخستین پروژه‌های «سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» است که در سال ۱۳۶۸ تأسیس و در سال ۱۳۷۹ راه‌اندازی شد. این کارخانه در نزدیکی شهر میانه قرار دارد و علاوه بر میلگرد آجدار، میلگرد ساده و آهن اسفنجی هم تولید می‌کند. البته به زودی شمش فولادی را نیز به محصولات خود اضافه خواهد کرد. دسترسی این کارخانه به خطوط راه‌آهن بین‌المللی، موقعیت این کارخانه را در میان رقبایش کمی بهبود می‌بخشد. ظرفیت تولید میلگرد میانه ۵۵۰.۰۰۰ تن در سال است.

قدمت مجتمع فولاد خراسان نیز کم نیست. تولیدکننده میلگرد نیشابور، در سال ۱۳۶۹ تأسیس شد اما راه‌اندازی واحد نورد آن تا سال ۱۳۸۰ طول کشید. این کارخانه در شمال غرب شهر نیشابور واقع‌شده و علاوه بر میلگرد آجدار، شمش، آهن اسفنجی، بریکت و گندله را نیز تولید می‌کند و از این جهت، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان فولاد خام در کشور محسوب می‌شود. ظرفیت تولید میلگرد نیشابور، ۵۵۰.۰۰۰ تن در سال است.

تشخیص اصالت میلگرد کارخانه‌های مختلف، کافی است به علائم اختصاری حک‌شده روی آن‌ها دقت کنید. این علائم ترکیبی از مخفف نام کارخانه به لاتین، روش تولید و گرید میلگرد بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3132 است که درج آن‌ها بر اساس الزامات همین استاندارد، ضروری اعلام شده است. برای تشخیص اصالت میلگردهای میانه و نیشابور به علائم زیر توجه کنید:
علامت KSC CO برای تشخیص اصالت میلگرد نیشابور
دو حرف F روبروی یکدیگر برای تشخیص اصالت میلگرد میانه
اگر قصد خرید میلگرد میانه یا نیشابور را دارید و مسافت محل استقرار آن‌ها تا پروژه شما به حدی است که خرید آن‌ها را برای شما غیرمنطقی جلوه می‌دهد، نگران نباشید. برای خرید هر کدام از این میلگردها می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه است و میلگردی که از آن می‌خرید از انبارهای این سایت در شهرهای مختلف ارسال می‌شود. پیش از ارسال نیز میلگردها توسط واحد تضمین کیفیت آسرون بازرسی می‌شوند.