کاهش وابستگی فولاد مبارکه به شبکه برق تا سال آینده

محمدکاظم صباغی‌هرندی افزود: طی دو سال گذشته مجموعه خدمات فنی و پشتیبانی چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته که تمام این چالش‌ها منشأ بیرونی داشته و به نحوی مربوط به زیرساخت‌های کشور است. محدودیت‌های آب به‌دلیل شرایط اقلیمی، محدودیت‌های برق که سال دوم را پیش رو داریم، محدودیت‌های مربوط به گاز و در نهایت محدودیت‌های مربوط به حمل مواد اولیه و حمل محصول از چالش‌های جدی فولاد مبارکه به شمار می‌رود و حل این چالش‌ها بسیاری از تصمیمات مدیریتی را به خود معطوف کرده است. مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها به‌دلیل عدم توسعه مناسب زیرساخت‌های کشور متناسب با دیگر توسعه‌ها به‌خصوص توسعه صنایع ایجاد شده که تمام صنایع را به نحوی درگیر کرده و موجب شده بسیاری از صنایع در توسعه حوزه‌های زیرساختی کشور سرمایه‌گذاری کنند.


کاهش میزان مصرف آب، به‌‌رغم ۳ برابر شدن میزان تولید

وی بیان کرد: در سال ۷۱ که فولاد مبارکه تولید خود را آغاز کرد، دیماند یا مجوز برداشت آب خام از رودخانه زاینده‌رود برای این شرکت به ازای تولید ۴/ ۲ میلیون تن هزار و ۲۶۰ لیتر بر ثانیه بود. فولاد مبارکه از همان ابتدا هدف خود را کاهش وابستگی به آب خام رودخانه قرار داده و در این راستا پروژه‌های زیادی را انجام داده است. در سال ۹۹ همزمان با افزایش ظرفیت تولید فولاد مبارکه تا ۷ میلیون تن، برداشت آب خام فولاد مبارکه به ۶۵۰ لیتر بر ثانیه رسید.

صباغی‌هرندی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ برای تولید ۷ میلیون تن، ۴۷۰ لیتر بر ثانیه برداشت آب صورت گرفت. در نتیجه از سال ۷۱ تا سال ۱۴۰۰ تولید ۳ برابر شده، ولی برداشت آب تقریبا یک‌سوم شده است. نکته دیگر این است که در سال ۱۴۰۰ برداشت آب از رودخانه حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.


مصرف آب فولاد مبارکه در ازای تولید هر کیلوگرم فولاد به ۲ لیتر کاهش یافت

وی عنوان کرد: مصرف آب خام به ازای هر تن تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر ۱/ ۲ مترمکعب است. این یعنی در فولاد مبارکه برای تولید هر کیلو فولاد حدود ۲ لیتر آب مصرف می‌شود. نکته دیگر این است که برداشت آب فولاد مبارکه از کل حوضه آب زاینده‌رود کمتر از ۵/ ۱ درصد است که قرار است با پروژه‌های در حال انجام، در آینده نزدیک به حداقل ممکن برسد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مبارکه در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده و پروژه‌های زیادی را انجام داده یا در حال انجام آنهاست، ولی متاسفانه این موضوع در سطح جامعه اطلاع‌رسانی نشده است. به همین دلیل، برخی فولاد مبارکه را متهم اصلی خشکی زاینده‌رود می‌دانند. در راستای آگاهی جامعه در خصوص واقعیات فولاد مبارکه، همه کارکنان این شرکت موظف به روشنگری در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های فولاد مبارکه برای کاهش مصرف انرژی این صنعت هستند.


افزایش تعداد شهرهایی که پساب آنها مورد استفاده فولاد مبارکه قرار می‌گیرد

وی ابراز کرد: از ابتدای بهره‌برداری از خطوط تولید فولاد مبارکه، سه اقدام مهم برای کاهش مصرف آب خام انجام شده که یکی از آنها تصفیه پساب شهری است و پس از گذشت سه دهه، فولاد مبارکه موفق شده با تصفیه پساب ۹ شهر اطراف خود، آب موردنیاز خود را تامین کند. صباغی‌هرندی با اشاره به افزایش تعداد شهرهایی که پساب آنها مورد استفاده فولاد مبارکه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: بازچرخانی آب با هدف استفاده حداکثری از آب‌های موجود یکی از گام‌های بزرگی است که فولاد مبارکه در راستای کاهش مصرف آب برداشته و این امر به معنای این است که برای هر قطره آب ارزش قائل است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه برای تصفیه پساب و بازچرخانی آن، سیستم‌های پیشرفته‌ای به کار گرفته است، عنوان کرد: اجرای پروژه تبدیل سیستم‌های خشک‌کن ‌تر به هیبریدی از دیگر اقدامات فولاد مبارکه در زمینه کاهش مصرف آب است. با اجرای این پروژه، حدود ۷۰درصد مصرف آب کولینگ ‌تاورهای موجود کاهش پیدا خواهد کرد.