۲ معدن در بوشهر ایجاد شد

احمد مرادی روز سه شنبه در گفت وگویی، ادامه داد: معادن بیتومین (ماده اولیه قیر) و بوکسیت ( ماده اولیه آلومینیوم) شناسایی شده در منطقه دشتی از معادن دارای عیار بالا و مورد نیاز کشور است اما با توجه به نیاز سرمایه گذاری هنگفت آن از عهده بخش خصوصی خارج است و نیاز به پیگیری دولتی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی یا فعالیت ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) دارد.

وی افزود: بهره برداری از این مواد معدنی ارزشمند نیازمند واردات تکنولوژی فرآوری است که ایمیدرو می تواند این معادن را اکتشاف هدایت و هنگامی که به مرحله بهره برداری رسید در فرآیندی مشخص به بخش خصوصی واگذار کند که در این مرحله اشتغال زایی بالایی برای استان بوشهر به همراه خواهد داشت.

رئیس خانه معدن استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر استان بوشهر ۲۶۱ معدن با اشتغال زایی حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان در دامنه جنوبی زاگرس، بیشتر معادن آن را سنگ لاشه، آهک، شن و ماسه تشکیل می دهند.

مرادی عنوان کرد: از این شمار، ۵۵ مورد واحدهای فعال و نیمه فعال معدنی و فرآوری شن و ماسه و ۲۳ واحد سنگ گچ است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر یک کارخانه آهک هیدراته در استان بوشهر فعال است و با بهره برداری از ۲ واحد در دست ساخت، تا پایان امسال به سه کارخانه می رسد و سه کارخانه تولید سیمان نیز در این استان فعالیت می کنند.