افزایش قیمت آلومینیوم

در این خصوص  قائم مقام مدیر عامل شرکت آلومینیوم پارس عنوان کرد: قیمت شمش آلومینیوم به دلیل جنگ روسیه و اوکراین در ۴ مارس ۲۰۲۲  (مقارن با ۱۳ اسفند ۱۴۰۰) به رکورد تاریخی  ۳۸۴۹ دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت. این در حالی است که  روسیه با حدود ۴میلیون تن تولید سالانه شمش آلومینیوم، بعد از چین،  دومین تولیدکننده این فلز نقره‌ای در دنیا محسوب می‌شود، از همین رو تحریم این کشور از سوی آمریکا و کشورهای  اروپایی، تاثیر ناگهانی بر قیمت فلز آلومینیوم گذاشت.


نوسان قیمت آلومینیوم طی ماه‌های گذشته

افشین مقتدر در ادامه با اشاره به تاثیر چین بر بازار آلومینیوم عنوان کرد: پس از تاریخ یادشده  به دلیل  قرنطینه سراسری چین و  برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در این کشور، شاهد کاهش شدید مصرف شمش آلومینیوم در چین و در نتیجه کاهش تقاضای جهانی برای این فلز بودیم. در نتیجه این عوامل قیمت جهانی آلومینیوم طی سه ماه گذشته به تدریج کاهش یافته و به قیمت ۲۶۹۵ دلار به ازای هر تن در ۲۳خرداد ۱۴۰۱ رسید. به عبارت دیگر طی سه ماه گذشته، شاهد سقوط قیمت جهانی آلومینیوم به ۱۱۵۴ دلار در هر تن بودیم. وی در ادامه با اشاره به محاسبه قیمت آلومینیوم عنوان کرد:‌ از آنجا که مرجع محاسبه قیمت پایه آلومینیوم در بورس تهران از دو مولفه قیمت ارز نیمایی و قیمت جهانی آلومینیوم  پیروی می‌کند،  پیش‌بینی قیمت این فلز طی ماه‌های آینده منوط به تحلیل صحیح  اثر عوامل داخلی و خارجی بر دو مولفه مذکور است. علاوه بر دو موضوع یادشده پارامترهای دیگری مانند قطعی برق شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم در داخل کشور و عدم عرضه شمش در بورس تهران و در نتیجه ایجاد رقابت در خرید شمش و افزایش نرخ آن به رقمی بالاتر از قیمت پایه بورس می‌توانند بر میزان قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخل موثر باشند. قائم مقام مدیر عامل شرکت آلومینیوم پارس در ادامه به تحلیل  اثر عوامل مختلف بر قیمت شمش آلومینیوم پرداخت و گفت: مولفه اول، قیمت جهانی آلومینیوم است. با توجه به اینکه رفع تحریم روسیه در آینده نزدیک متصور نیست، بنابراین پیش‌بینی می‌شود از یک‌سو میزان عرضه شمش در بازار بورس لندن از طرف روسیه به شدت محدود شده و از سوی دیگر با بازگشایی صنایع و کسب و کارها در چین، تقاضای خرید این فلز در این کشور افزایش یابد. عوامل یادشده ظرفیت افزایش قیمت جهانی آلومینیوم طی ماه‌های آینده را خواهد  داشت. مقتدر همچنین یادآور شد: عامل دیگری که باید به آن توجه داشت، بحران انرژی در اروپا و در نتیجه کاهش تولید شمش در این قاره طی فصول سرد سال است. افزایش قیمت انرژی در فصول پیش‌رو در بیشتر نقاط دنیا، هزینه تولید آلومینیوم را افزایش خواهد داد. با توجه به موارد یادشده پیش‌بینی می‌شود قیمت آلومینیوم در بازار جهانی افزایش یابد.


تغییر نرخ ارز در بازار داخل

قائم مقام مدیر عامل شرکت آلومینیوم پارس همچنین با اشاره به روند قیمت‌های آلومینیوم در بازار داخل عنوان کرد: با توجه به توقف مذاکرات برجام و کسری بودجه دولت، کاهش یا حتی تثبیت نرخ ارز نیمایی از دورنمای روشنی برخوردار نیست، بنابراین با افزایش نرخ ارز نیمایی پیش‌بینی افزایش قیمت تمامی فلزات از جمله آلومینیوم دور از انتظار نخواهد بود. با توجه به دلایل یادشده، پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز آلومینیوم طی ماه‌های آینده افزایشی بوده، بنابراین شیب تغییر قیمت به پارامترهای بسیاری از جمله عوامل یادشده در تحلیل بالا بستگی دارد.

مقتدر در ادامه درخصوص امکان صادرات محصولات پایین‌دستی آلومینیوم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر عرضه شمش در بورس تهران روندی منطقی دارد، از همین‌رو قیمت شمش در داخل کشور منطقی است و در شرایط حاضر امکان تکمیل زنجیره تولید در داخل کشور و در نتیجه صادرات کالاهای ساخته‌شده به جای صادرات مواد خام وجود دارد. از سیاست‌های صحیح وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ماه‌های گذشته اعمال عوارض صادراتی بر مواد خام بود. در نتیجه اعمال این سیاست تولیدکنندگان مواد اولیه و خام ترجیح دادند تا محصولات خود را در بازار داخل و به تولیدکنندگان داخلی عرضه کنند.

وی ادامه داد: در گذشته به دلیل عدم اعمال عوارض صادراتی بر مواد خام، کشور ما بیشتر نقش تامین‌کننده مواد اولیه برای تولیدکنندگان خارجی را برعهده داشته است، از این‌رو از این طریق آب به آسیاب رقبای خارجی ریخته شده و نتیجه آن افزایش بیکاری در داخل کشور و عدم توجیه اقتصادی کسب و کارها و هدایت سرمایه به سمت بازارهایی نظیر ارز، طلا و ملک بود. اگرچه  تاثیر سیاست پیشگیری از خام‌فروشی هنوز به طور کامل نمایان نشده است، بنابراین باید این سیاست دولت را در کنار سیاست حذف ارز ترجیحی و شفاف‌سازی اقتصاد کشور، در جهت منافع ملی و بهبود فضای کسب و کار برشمرد.


تاثیر قطعی برق بر قیمت آلومینیوم

قائم‌مقام مدیر‌عامل شرکت آلومینیوم پارس همچنین در پاسخ به این پرسش که قطعی برق یا محدود شدن کار کارخانه‌های آلومینیوم به علت قطع شدن برق، آیا تاثیری روی قیمت‌ها به همراه خواهد داشت، گفت: مشکل مهم صنایع در فصل گرما، قطع شدن برق آنهاست. در هفته دو روز تعطیلی برای واحدها اعلام کرده‌اند و این محدودیت می‌تواند بر کاهش تولید واحدها، به‌خصوص واحدهای کوچک تولید تاثیر بسزایی داشته باشد.

مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر واحدهای صنعتی با مشکل تامین برق روبه‌رو هستند در حالی که هزینه‌های سربار آنها مانند هزینه‌های دستمزد و نگهداری خطوط تولید سر جای خود باقی مانده، از این‌رو میزان تولید آنها با کاهش روبه‌رو شده است. علاوه بر آن در بسیاری از موارد قطع کامل برق طی دو روز در هفته، کیفیت محصولات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. وی با تاکید بر این موضوع که در شرایط حاضر قطع شدن برق نیاز به برنامه‌ریزی دارد، گفت: اولا تامین انرژی برای واحدهای تولیدی باید طی برنامه‌های میان‌مدت تثبیت شود. ثانیا برنامه‌های تدوین شده از سوی اداره برق باید به‌درستی پیاده شده و از قطع ناگهانی برق و بدون اعلام قبلی به‌شدت اجتناب شود.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آلومینیوم با اشاره به این موضوع که احتمالا میزان کمبود برق در سال جاری کمتر از سال گذشته است، خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته و با سقوط بازار رمزارزها میزان مصرف برق در تولید رمز ارزها با کاهش محسوسی همراه بوده است. بازار رمزارزها به‌دلیل جنگ اوکراین با چالش شدید مواجه شده و به شدت سقوط کرده است. برای نمونه در این مدت بیت‌کوین نصف بهای خود را از دست داد و سایر رمز ارزها نیز گاه مشاهده می‌شود قیمت آنها به صفر رسیده است. مزارع تولید رمز‌ارزها که به شدت برق مصرف می‌کردند، کمتر شده‌اند؛ از این رو میزان مصرف برق آنها نیز کاهش یافته است.