سهام ذوب آهن از آغاز تا امروز

تاریخچه سهام اولین شرکت فولادی کشور

سهام ذوب‌آهن ابتدا در بهمن ۱۳۹۰ عرضه اولیه شد.این سهم در اولین روزهای عرضه خود در محدوده قیمتی ۱۳۰۴ ریال قرار داشت. سپس تا پایان فروردین‌ماه ۱۳۹۱ به محدوده قیمتی ۲۰۸۳ ریال رسید که درنهایت در مدت کوتاهی ۶۰ درصد سود به دارندگان این سهم تعلق گرفت.پس‌ازآن تا اواسط مرداد ۹۱ دچار ریزش مستمر شد و مجددا به محدوده قیمتی ۱۳۰ تومان برگشت و فرصتی مجدد برای افرادی که درگذشته از این سهم غافل شده بودند، فراهم آورد.درنهایت پس از یک سال و نیم در تاریخ ۲ دی۱۳۹۲ قیمت آن به ۴۷۳۳ ریال رسید که معادل ۳۶۳ در صد رشد بوده است.

از بزرگ‌ترین ریزش‌های آن ،قبل از ریزش سنگین بورس در سال ۱۳۹۹،می‌توان به ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۵ اشاره کرد که به‌یک‌باره از قیمت ۲۷۷۰ ریال به ۸۶۲ اشاره کرد. از اسفند ۱۳۹۸ تا مرداد  ۱۳۹۹بازار بورس به‌یک‌باره با رشد زیادی روبرو شد و سهم ذوب‌آهن جزو سهم‌های پرطرفدار و سود ده در این بازه زمانی بود به‌طوری‌که قیمت آن از ۲۷۰۰ریال به ۱۱۳۷۶ریال رسید و این سهم در طول این دوره ۴۲۲ درصد رشد کرد.

در مرداد ۱۳۹۹ بازار به‌یک‌باره دچار ریزش سنگین شد که سهم ذوب‌آهن نیز از این ریزش مستثنا نبود و با ریزش ۷۹ درصدی تا به امروز روبرو بوده است. قیمت فعلی تک سهم ذوب‌آهن ۲۴۰ تومان است.

این ریزش سنگین فرصت سرمایه‌گذاری برای افرادی که به سرمایه‌گذاری بلندمدت فکر می‌کنند فراهم کرده است. میزان تولید و صادرات ذوب‌آهن اصفهان هرساله با افزایش چشمگیری روبروست. طبق آخرین آمار از این شرکت:

ذوب‌آهن با تولید ۷۳۹ هزار  تن چدن نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ ، ۷ درصد رشد داشته است. تولید محصولات نهایی این شرکت در سه‌ماهه ابتدای سال جاری ۴۰۹هزار  تن بوده که نسبت به سه‌ماهه اول سال گذشته ۶ درصد رشد داشته و تولید فولاد نیز با ۶۶۲ هزار تن تولید، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

ازجمله عوامل بنیادی موثر در ارزش یک سهم بورسی می‌توان به طرح‌های توسعه شرکت برای آینده ، سوددهی شرکت و ثبات آن و .. اشاره کرد. به‌طورکلی وزارت صمت از ابتدای امسال  در نظر داشته تا با افزایش صادرات به‌ویژه صنایع معدنی و همین‌طور صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی باعث افزایش صادرات شده و ارزش صادرات را که در سال گذشته ۵ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار بوده است را نیز امسال افزایش داده و به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برساند که این تصمیم در افزایش صادرات محصولات شرکت ذوب‌آهن نیز تاثیر داشته و شرکت ذوب‌آهن با افزایش چشمگیر صادرات روبرو بوده است. مجموع فروش ذوب در سه‌ماهه منتهی به پایان خرداد سال جاری برابر با ۱۰۲۴۱ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد بیشتر شده است.

 افزایش تولید و صادرات از دلایل ارزشمند بودن و بنیادی‌تر بودن ارزش یک سهم است.بر اساس بررسی‌های انجام‌شده و با توجه به افزایش تولید و فروش این شرکت، درصورتی‌که سرمایه‌گذاران برای خرید این تک سهم ترغیب شوند و جذب سرمایه  مناسبی داشته باشد، با توجه به بنیاد مناسب و توجه به این موضوع که در یک کف قیمتی یا به‌اصطلاح حمایت قرار دارد، می‌تواند در درازمدت به‌عنوان یک سهم سود ده ارزیابی شود.

میزان شناوری سهم نیز یکی از دلایل مهم رشد یک سهم است. به‌طورکلی هرچه میزان بیشتری از سهام یک شرکت در دست مردم باشد‌ این سهم قابلیت رشد بیشتری خواهد داشت چراکه اولا همیشه خریداران و فروشندگان بسیاری برای سهم وجود دارد و همچنین امکان نقد شوندگی سهم در بورس نیز بیشتر می‌شود و ثانیا قابلیت دستکاری قیمت سهم به‌وسیله گروهی خاص از سهامداران، کاهش پیدا می‌کند. به آن قسمت از سهام شرکت که در اختیـار تعداد زیادی سرمایه‌گذاران قرار دارد، سهام شناور آزاد می‌گویند.

سهام شرکت ذوب‌آهن از این نظر سهم خوبی برای خرید و سرمایه‌گذاری هست زیرا که بخش قابل‌توجهی از آن در دست مردم است. از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت یک سهم می‌توان به وضعیت دارایی‌ و بدهی‌های شرکت : با بررسی صورت‌های مالی اساسی شرکت ازجمله ترازنامه، می‌توان به شناخت خوبی از وضعیت مالی شرکت و به‌ویژه میزان دارایی‌ها و بدهی‌های آن رسید.

طبیعتا برای سهامدار، به‌عنوان شخصی که به نسبت سهامش مالک شرکت به‌حساب می‌آید، این موضوع بسیار مهم است که شرکت، چه دارایی‌هایی در اختیار دارد، به چه میزان بدهی دارد و آیا طبق این حجم دارایی و بدهی، سهام شرکت می‌تواند برای خرید گزینه مناسبی به‌حساب آید یا خیر؟ با بررسی ترازنامه و سایر صورت‌های مالی شرکت، می‌توان این اطلاعات را موردبررسی قرارداد.

شرکت ذوب‌آهن به دلیل فروش گسترده و اینکه از پشتوانه بسیار قوی برخوردار است، از این نظر نیز یک سهم بنیادی قلمداد می‌شود. در حقیقت نوع محصول یا خدماتی که به‌وسیله شرکت‌ها ارائه می‌شود هم در سوددهی  شرکت بسیار موثر است. بعضی از شرکت‌ها محصولات انحصاری تولید می‌کنند و بازار تضمین‌شده‌ای دارند، ولی بعضی دیگر برای فروش محصولات و خدمات خود در بازار رقابت می‌کنند

از سوی دیگر  به دلیل اینکه محصولات شرکت ذوب‌آهن مثل فولاد، چدن، میلگرد و..، محصولاتی کارآمد و نیاز اساسی صنایع مختلف به‌طور گسترده است به‌صورت معمول به‌منظور فروش محصولات خود با مشکلی روبرو نخواهند بود و سوددهی مناسبی نیز به همراه خواهند داشت.

میزان عرضه و تقاضا نیز بر ارزش سهام یک شرکت تاثیر چشمگیری دارد. در بازه‌های زمانی گوناگون نیز، بسته به شرایط این امکان وجود دارد که تقاضا برای محصولات صنعت خاصی افزایش پیدا کند و این امر می‌تواند به افزایش فروش بعضی شرکت‌ها منجر شود و درنهایت سهام آن‌ها نیز با افزایش قیمت روبرو شود. به‌عنوان‌مثال زمانی که ساخت‌وساز مسکن افزایش پیدا می‌کند، به دلیل نیاز به میلگرد فروش شرکت ذوب‌آهن بیشتر می‌شود و زمانی که نیاز صنایعی همچون خودروسازی به فولاد افزایش می‌یابد به دنبال افزایش عرضه محصولات این شرکت، ارزش سهام آن افزایش خواهد یافت.در تاریخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب‌آهن اصفهان با حضور ۷۳ درصد از سهامداران برگزار شد. در این مجمع، وضعیت تولید در زمینه‌های مختلف بررسی‌شده و در پایان این نشست، سود ۶۰ ریالی معادل ۶ تومان به ازای هر سهم به سهامداران پرداخت شد.

البته به‌طورکلی توصیه می شود هرگز بدون تحلیل و بدون بررسی دقیق عوامل تاثیر گذار در ارزش یک سهم و این موضوع که قیمت قبلی آن برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر،  اقدام به خرید سهمی نکنید و حتما دراین‌باره تحقیق کافی را داشته باشید و در نهایت مسوولیت تصمیم خویش را بپذیرید!