بازگشت اقبال به معاملات زغال چین

قیمت سنگ‌آهن آسیا به دلیل خوش‌بینی به بهبود بازار املاک چین در روز پایانی هفته افزایش یافت. هفته آینده کنفرانس سالانه کار در چین برگزار می‌شود و احتمال حمایت تصمیمات اخذشده در این کنفرانس از بخش ساخت‌وساز می‌‌‌تواند از بازار آهن و فولاد حمایت کند و محرک بخش سنگ‌‌‌آهن باشد. به هر ترتیب، امیدواری به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین و به تبع آن رشد تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن باعث شد تا ظرف دو روز پایانی هفته، سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین به کانال ۱۱۰دلاری صعود کرده و در روز جمعه نهم دسامبر با ثبت رشد روزانه ۷/ ۱دلاری با نرخ ۱۱۲دلار و ۴۰سنت به فروش رود. افزایش ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا ظرف روزهای اخیر به کاهش زیان واردات سنگ‌‌‌آهن برای خریداران محموله‌‌‌های دریایی کمک کرده است.

بهای زغال‌‌‌سنگ متالورژیک آسیا تحویل چین پس از چند هفته ثبات قیمتی در کانال ۲۹۰دلاری از اواسط هفته به کانال قیمتی ۳۰۰دلاری صعود کرد، به نحوی که روز چهارشنبه هفتم دسامبر با نرخ ۳۱۷دلار به‌ازای هر تن قیمت خورد. البته ظرف روزهای هشتم و نهم دسامبر از بهای این محصول کاسته شد و پلتس، پریمیوم آن را در روز نهم دسامبر برابر ۳۱۰دلار ارزیابی کرد. کاهش محموله‌‌‌های زغال در بنادر چین عامل این جهش قیمتی بود.  در حالی که به دلیل کمبود عرضه بر نرخ زغال در چین کاسته شد، زغال فوب استرالیا با نوسان محدود با نرخ ۲۴۹دلار و ۵۰سنت به فروش رفت. احتمال وضع سقف قیمتی بر نرخ زغال مصرفی در بازار داخلی استرالیا مانع از آن شد که تحرک در بازار زغال وارداتی به چین به بهبود نرخ موثری در بازار زغال چین منجر شود. به این ترتیب پلتس، پریمیوم زغال آسیا، فوب استرالیا را در روز جمعه نهم دسامبر بدون تغییر نرخ روزانه ۲۴۹دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد.


عقب‌‌‌نشینی از خرید قراضه

روند افزایش نرخ در بازار قراضه وارداتی به ترکیه ادامه‌‌‌دار شد و پلتس روز جمعه نهم دسامبر بهای قراضه وارداتی به ترکیه را با ثبت رشد روزانه ۵/ ۲دلاری برابر ۵/ ۳۸۷دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. با این حال، گفته می‌شود که عدم‌اطمینان در خصوص روند تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه در میان‌مدت مانع از حفظ روند رو به رشد قیمتی در روزهای بعد می‌شود. ظرف روز پایانی هفته نیز فولادسازان ترکیه از خرید محموله با تحویل ژانویه عقب‌‌‌نشینی کردند و احتمال تغییر در روند بازار این محصول در هفته بعد وجود دارد.