تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ محقق خواهد شد

"وجیه اله جعفری" امروز (سه شنبه) در نشستی در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته طی تفاهمی بین وزارت صمت و وزارت نیرو احداث و راه اندازی ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی آغاز شد.

وی بیان‌داشت: امسال یک مورد از این نیروگاه‌ها به ظرفیت ۳۸۰ مگاوات در استان سمنان به بهره برداری خواهد رسید و در تلاشیم هرچه سریعتر این واحدهای نیروگاهی به منظور کاهش عدم‌النفع تولید وارد مدار شود.

جعفری ادامه‌داد: مشکلات تامین گاز و زیست‌محیطی، عمده مشکلات احداث و راه‌اندازی این واحدهای نیروگاهی را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: در بحث تامین زیرساخت‌های راه نیز مشکلاتی وجود دارد و به ویژه نیازمند ریل، واگن و لوکوموتیو هستیم. رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تعداد طرح‌های نیمه تمام بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بالاتر را هشت‌هزار و ۵۰۰ طرح و پروژه در بخش معدن و صنایع معدنی کشور عنوان و خاطرنشان‌کرد: به این منظور  مشاور برای بررسی موضوع، همچنین مسائل و مشکلات و اقدامات کلینیکی برای آنها انتخاب شده است. جعفری همچنین با اشاره به اقدامات ایمیدرو برای ایجاد زنجیره ارزش گوهرسنگ ها، افزود: شورای راهبردی در این زمینه خارج از وزارت صمت با حضور ذی‌نفعان تشکیل شده که محوریت و دبیری آن با ایمیدرو است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امسال در ۱۰ استان کشور برنامه‌ریزی شده تا مباحث آموزشی برای سنگ های قیمتی آغاز شود و در مرحله بعد باید بتوانیم از طریق اکتشافات و تامین مواد اولیه و همچنین بازاریابی برای محصولات نهایی اقدام کنیم؛ به این منظور آموزش هایی برای خانواده ها برای توسعه کسب و کار خانگی در این زمینه اجرایی می شود و برای خرید دستگاه ها و همچنین تضمین خرید محصولات تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.

جعفری در ادامه آن با اشاره به موضوع عوارض صادراتی، خاطرنشان کرد: این عوارض با دو هدف جلوگیری از خام فروشی و تنظیم بازار در داخل کشور وضع شده است