صادرات نیابتی گاز به اروپا

 محسن علیزاده بعد از ظهر یکشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های گاز فارس، گفت: اقدامات وزارت نفت در حوزه بین المللی بسیار اثرگذار بوده اما باید برای توسعه گازی در حوزه بین الملل تلاش بیشتری کرد.

وی ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین معادلات گازی را بهم زده است، امروز نفت تهدید پذیر است اما گاز قدرت بازدارندگی بسیار زیادی دارد و یکی از دلایل اینکه غربی ها در مذاکرات کوتاه آمدند همین مسئله گاز است.

او همچنین با اشاره به رتبه دوم ایران در حوزه گاز و رتبه اول در ذخایر اثبات شده این منبع انرژی، عنوان کرد: باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود و مجلس تمام قد در کنار دولت است تا سهم ایران در انرژی گاز در دنیا افزایش یابد و باید به صورت نیابتی صادرکننده گاز به اروپا باشیم.

علیزاده با بیان اینکه صادرات گاز به اروپا شروع شده است اما اهتمام بیشتری می خواهد، تاکید کرد: بهینه سازی مصرف سوخت از دیگر موضوعات جدی است که باید به درستی اتفاق بیفتد تا در زمستان با کمبود گاز مواجه نشویم.

رئیس مجمع نمایندگان فارس، گفت: در صنایع با کمبود گاز و برق روبه رو هستیم ۶ میلیون دلار صادرات فولاد به دلیل کمبود برق از دست رفته است لذا صنایع باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات دولت سیزدهم را مؤثر توصیف کرد که انجام بعضی از آنها جرأت و جسارت زیادی نیاز داشت و گفت: طی ۱۰ سال گذشته شاخص های بهره وری منفی بوده اما در دولت سیزدهم شاخص بهره وری ۲ .۹ درصد رشد پیدا کرده است.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه در راستای گازرسانی به شهرها و روستاها اهتمام زیادی شده است، پروژه های گازرسانی به روستاها را زمینه ساز معکوس شدن مهاجرت دانست و بر لزوم تدوین پیوست اجتماعی برای همه پروژه های عمرانی به ویژه در زمینه گازرسانی شد.