کاهش تولید و افزایش قیمت روی در سه ماه نخست 2022

 به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، به نقل از وب سایت اس اند پی گلوبال، با وجود رشد قیمت ها طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی، تولید جهانی روی شاهد روند کاهشی نسبت به مدت مشابه سال 2021 میلادی بود. افزایش قیمت انرژی در اروپا به دلیل بحران اوکراین منجر به رشد قیمت روی شد. اما با این وجود، به دلیل چالش های پیش رو در تولید این فلز، تقریبا نیمی از تولیدکنندگان بزرگ روی جهان طی این مدت شاهد افت دو رقمی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودند.

قیمت این فلز طی مدت یادشده، به گونه ای افزایش یافت که قیمت روی در بورس فلزات لندن در 8 مارس 2022 میلادی به 4هزار و 136 دلار در هرتن رسید که بالاترین قیمت 15 سال اخیر است.

با این وجود، چالش های تولید این فلز منجر شد تا تنها 5 تولیدکننده ازمجموع 20تولیدکننده برتر روی شاهد رشد تولید نسبت به 3 ماهه نخست سال 2021 میلادی بودند.

شرکت گلنکور با تولید 241هزار و 500 تن روی برترین تولیدکننده این فلز طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی بود. این در حالی است که میزان تولید این شرکت نسبت به مدت مشابه سال 2021 میلادی شاهد افت 14.5 درصدی بود. علت این امر، عدم حضور منظم کارگران به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام شده است. همچنین از بین 5 شرکت برتر تولیدکننده تنها شرکت گلنکور کاهش تولید 3 ماهه نسبت به سال قبل را تجربه کرد.

علاوه بر مسائل موجود در زنجیره تامین فلز روی، مواردی همچون شیوع ویروس کرونا، بارندگی های شدید و کمبود تجهیزات منجر به این شد تا تولیدکنندگان این فلز با وجود رشد قیمت، نتوانند تولید را افزایش داده و از فرصت پیش آمده استفاده کنند.