رشد 10 درصدی تولید هیدرات

 تورج زارع اعلام کرد: شمش آلومینیوم و هیدرات از فراورده‌های این شرکت است که ۱۰۵ هزار تن هیدرات رقم قابل ملاحظه‌ای است. علاوه‌براین، ۹ هزار و ۵۵۲ تن شمش آلومینیوم نیز در این مجتمع تولید شد. از این میزان شمش آلومینیوم تولید شده، پنج هزار تن به کشور ترکیه صادر و بقیه در داخل کشور مصرف شد.

وی درباره نحوه گردش مالی آلومینای ایران افزود: تمامی چرخه مالی این شرکت در داخل خراسان شمالی و در بانک‌های شهرستان جاجرم انجام شده است و این چرخش مالی کمک زیادی به اقتصاد این خطه می‌کند.

زارع در خصوص تامین ماده اولیه بوکسیت برای مجتمع آلومینای ایران نیز مطرح کرد: بخش خصوصی اکنون بخشی از نیاز این مجموعه به ماده معدنی را تامین می‌کند که این میزان باید امسال به دو برابر افزایش یابد.

مدیرعامل مجتمع آلومینای ایران با بیان اینکه اکنون بخش خصوصی تنها ۱۰ درصد نیاز بوکسیت این مجتمع را تامین و مابقی آن از معادن خود مجتمع برداشت می‌شود، گفت: خرید بوکسیت از بخش خصوصی از چند سال گذشته در حال انجام است و اکنون پنج شرکت در استان‌های مختلف، بخشی از بوکسیت آلومینای ایران را تامین می‌کنند. بوکسیت مورد نیاز آلومینای ایران از معادن بخش خصوصی در استان‌های خراسان شمالی، تهران، یزد، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود.

زارع تصریح کرد: میزان مصرف بوکسیت به عنوان ماده اولیه معدنی این مجتمع، یک میلیون تن در سال است و بر این اساس، این کارخانه تا ۳۰ سال دیگر ماده اولیه معدنی ذخیره دارد. چهار شرکت در کشور آلومینیوم تولید می‌کنند که البته یکی از مزیت‌های مجتمع آلومینای ایران، تولید پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه این محصول است و باید گفت این مجتمع تنها واحد تولیدکننده آلومینوم است که کار استخراج معدن را هم انجام می‌دهد و در زمینه اکتشاف و دستیابی به ذخایر بوکسیت در استان‌های مختلف فعالیت کرده است.

شرکت آلومینای ایران در سال ۱۳۹۸ به کمک دانش فنی انحصاری خود، تولید و عرضه انواع هیدروکسید آلومینیوم ویژه را آغاز کرد که روش تولید این محصول، بر اساس لیسانس انحصاری و سرمایه‌گذاری شرکت آلومینای ایران، به دانش فنی منحصر به فردی برای ساخت خط تولید جدیدی در کارخانه آلومینای جاجرم، تبدیل شده است.

بر اساس گزارشی از ایرنا، ایران پس از کشورهایی مثل آلمان، ژاپن، آمریکا و کره جنوبی، در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این طیف از مواد، با کیفیت مورد نیاز بازار مصرف، تبدیل شد و افزودن هیدروکسید آلومینیوم به فرمولاسیون کامپاندها و ترکیب‌های به کار گرفته شده برای ساخت این نوع محصول‌ها، باعث ایجاد خواص مختلفی در آن‌ها خواهد شد. به طور مثال؛ هیدرات به عنوان کندسوزکننده اشتعال رزین‌های ترموپلاست مثل پلی‌استر، اکریلیک، لاستیک، رزین‌های اپوکسی، بوردهای الکتریکی و سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد.