واردات زغال‌سنگ روسیه به چین رکورد زد

 داده‌های اداره کل گمرک نشان داد که چین در ماه گذشته ۷.۴۲ میلیون تن زغال‌سنگ از روسیه وارد کرده است. این بالاترین رقم ماهانه از زمان شروع آمارهای قابل مقایسه در سال ۲۰۱۷ از ۶.۱۲ میلیون تن در ژوئن و ۶.۴۹ میلیون تن در جولای ۲۰۲۱ بود.

کشورهای غربی پیش از ممنوعیت اتحادیه اروپا بر زغال‌سنگ روسیه که در ۱۱ آگوست با هدف کاهش درآمد انرژی کرملین به دلیل تهاجم فوریه آن به اجرا گذاشته شد، از ارسال محموله‌های روسیه اجتناب می‌کردند. این ممنوعیت روسیه را مجبور کرده تا خریدارانی مانند چین و هند را هدف قرار دهد و با تخفیف شدید بفروشد.

زغال‌سنگ حرارتی روسیه با ارزش حرارتی ۵۵۰۰ کیلو کالری در اواخر جولای حدود ۱۵۰ دلار در هر تن بر اساس هزینه و حمل‌ونقل معامله شد، در حالی که زغال سنگ با همان کیفیت در بندر نیوکاسل استرالیا بیش از ۲۱۰ دلار در هر تن ارزیابی شد.

برخی از تاجران چینی انتظار دارند در سه ماهه چهارم، زمانی که شرکت‌های برق در شمال چین ذخایری برای فصل گرمایش زمستانی ایجاد می‌کنند، زغال‌سنگ روسیه بیشتری به چین سرازیر شود.

محموله‌های جولای زغال‌سنگ اندونزی، عمدتاً زغال‌سنگ حرارتی ارزان و با کیفیت پایین با ارزش حرارتی زیر ۳۸۰۰ کیلوکالری، ۱۱.۷ میلیون تن بود. این میزان نسبت به ژوئن ۲۲ درصد افزایش داشت اما نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش داشت. چین واردات کلی زغال‌سنگ خود را در ماه‌های اخیر در بحبوحه افزایش تولید داخلی کاهش داده است.

بر اساس گزارش رویترز، نیروگاه‌های برق در جنوب چین مناقصه خرید زغال‌سنگ اندونزی را در ماه آگوست افزایش داده‌اند زیرا این زغال‌سنگ ارزان‌تر از زغال‌سنگ داخلی است، در حالی که تقاضا برای تولید برق با سوخت زغال‌سنگ با موج گرمای بی‌سابقه افزایش یافته است.

داده‌های گمرک چین نشان داد که محموله زغال سنگ از استرالیا در ماه جولای صفر بوده است.