صادرات زغال سنگ روسیه

 به نقل از راشاتودی، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در مقاله ای که روز دوشنبه در مجله انرژی پالیسی منتشر شد، نوشت: شرکت‌های تأمین کننده زغال سنگ روسیه ممکن است پس از اینکه اتحادیه اروپا خرید زغال سنگ از این کشور را به حالت تعلیق درآورد، مسیرهای تجاری را به سمت دیگر نقاط جهان تغییر دهند.

نواک نوشت: امکان افزایش محموله‌ها به کشورهای آسیا-اقیانوسیه در حال بررسی است، بخشی از حجم از بازار اروپا می‌تواند از طریق ریل به بنادر و گذرگاه‌های مرزی شرق ارسال شود.

وی افزود که به این ترتیب حدود 25 میلیون تن می‌تواند از طریق مسیرهای مختلف مانند بنادر حوضه آزوف-دریای سیاه از غرب به شرق هدایت شود.

وی در ادامه گفت: دولت روسیه همراه با وزارت حمل و نقل این کشور برای افزایش ظرفیت ریلی در خاور دور و در دسترس بودن حمل و نقل دریایی تلاش خواهند کرد و همچنین به توسعه پایانه‌های بندری زغال سنگ برای مسیرهای امیدوار کننده صادراتی سرعت خواهند بخشید. این دولت به دنبال کاهش هزینه و زمان حمل و نقل خواهد بود.

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال روسیه به نقل از نواک، روسیه در سال گذشته 46.8 میلیون تن زغال سنگ حرارتی و 3.6 میلیون تن زغال سنگ کک را به اتحادیه اروپا صادر کرده است که تقریباً 35 درصد از کل واردات این بلوک را تشکیل می دهد.

این مقام همچنین تأکید کرد که طی 10 سال گذشته این سهم رشد قابل توجهی داشته است و با وجود اعلام کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه، کشورهای اتحادیه اروپا در واقع فقط اتکای خود را به این کشور افزایش دادند.

نواک در این مقاله گفت: بنابراین، امروزه مصرف کنندگان چه در اتحادیه اروپا و چه در سایر کشورها مجبور هستند فوراً به دنبال تامین کنندگان جدید زغال سنگ باشند، که این امر تعادل موجود را مختل می کند و زنجیره های عرضه بادوام را می شکند، و همچنین منجر به هزینه های اضافی برای حمل و نقل، افزایش تقاضا، هرج و مرج بازار و افزایش قیمت ها می شود.