طلای جهانی در آستانه سقوط

بهای هر اونس طلا با چهار درصد افزایش به ۱۶۷۰ دلار و ۶۰ سنت رسید و قیمت‌ها تاکنون در هفته ۱.۶ درصد کاهش یافته است. قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۶۷۱ دلار و ۶۰ سنت رسید.

شاخص دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت و شمش را برای خریداران خارجی ارزان‌تر کرد. در همین حال، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده از اوج ۱۴ ساله روز پنجشنبه پایین آمد.

استفان اینس، شریک مدیریتی در موسسه  SPI Asset Management می‌گوید: طلا در این میان گیر کرده است و ممکن است که به این زودی‌ها تغییر چشمگیری را نبیند اما امیدی هستف به این معنا که فدرال رزرو ممکن است متوقف شود. احتمال بیشتری وجود دارد که طلا در میان‌مدت بالاتر باشد البته ما شاهد نتایج منفی در اقتصادهای جهانی خواهیم بود، که در نهایت می‌تواند به نفع کاهش نرخ‌ها باشد.

داده‌های منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بیش از حد انتظار افزایش یافته است زیرا اجاره بها بیشترین افزایش را از سال ۱۹۹۰ داشته و هزینه موادغذایی نیز افزایش یافته است.

معامله‌گران تا حد زیادی منتظر چهارمین افزایش ۷۵ واحدی متوالی در پایان نشست یک تا دوم نوامبر فدرال رزرو هستند.

اگرچه به طور سنتی به عنوان پوششی در برابر تورم و آشفتگی اقتصادی تلقی می‌شود اما افزایش نرخ بهره برای کنترل افزایش قیمتها، جذابیت شمش را کاهش داده است زیرا هیچ سودی به همراه ندارد.

بر اساس گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۸.۹۸ دلار رسید و بیشترین کاهش هفتگی خود را از ماه آگوست تجربه کرد. پلاتین با ۰.۵ درصد افزایش به ۹۰۰ دلار و ۴۹ سنت و پالادیوم ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۲۱۲۵ دلار و ۵۰ سنت رسید. هر دو فلز به سمت اولین افت هفتگی خود در سه هفته پیش رفتند.