استخراج مواد معدنی در آذربایجان غربی به بیش از ۱۸ میلیون تن در سال رسید

 معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی گفت: هم اکنون در این استان ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۲۹۴ هزار تن انواع مواد معدنی وجود دارد.استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون تن انواع مواد معدنی درآذربایجانغربی

جلال دسترنج افزود: برای بهره برداری از این معادن بیش از پنج هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده که بیشتر این سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی انجام شده و زمینه اشتغال پنج هزار و ۲۵۸ نفر بصورت مستقیم در این معادن را فراهم کرده است.

دسترنج تصریح کرد: از ۵۱۸ معدن دارای پروانه معتبر در استان ۲۷۹ معدن فعال و ۲۳۹ معدن غیر فعال است.

وی گفت: آذربایجانغربی دارای سه معدن طلا با ذخیره قطعی ۳۳.۳ میلیون تن است که سالانه یک میلیون و ۱۵۷ هزار تن سنگ طلا از این معادن استخراج و یکهزار و ۷۴۲ کیلو گرم شمش طلا در واحدهای فرآوری این معادن تولید می شود.

دسترنج، با بیان اینکه معدن طلای زرشوران یکی ازمعادن مهم کشور با کلاس جهانی است ،افزود: بیش از ۶۷۰ نفر بصورت مستقیم در معادن طلای استان فعالیت می کنند.

وی تأکید کرد: شهرستان مهاباد یکی از شهرستانهای مهم معدنی با دارا بودن ۶۲ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی حدود ۴۳ میلیون تن است که از این تعداد ۳۹ معدن فعال هستند و ۳۰۲ نفر بصورت مستقیم در این معادن فعالیت می کنند.

معاون امورمعادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ، با اشاره به   اقدامات انجام شده در خصوص ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه معادن استان اضافه کرد: درحوزه ایجاد زیر ساختهای لازم برای توسعه معادن بخصوص در مورد بهسازی و آسفالت جاده های دسترسی به معادن در استان اقدامات خوبی انجام گرفته است که هزینه های این پروژه ها از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی دریافتی از معادن تأمین می شود.