سقوط سنگ‌‌‌آهن و قراضه

تمایل به خرید سنگ‌آهن دریایی آسیا در اولین روز از هفته کاهش یافت و به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با کاهش ۲دلار و ۴۰سنتی برابر ۹۳دلار و ۷۵سنت ارزیابی کرد. نگرانی درخصوص تضعیف بیشتر تقاضا برای محصولات فولادی در چین و افت تولید فولاد در این کشور زمینه کاهش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن را فراهم کرد. در عین حال، شیوع مجدد ویروس کووید-۱۹ در چین باعث ایجاد مشکلات لجستیکی در برخی واحدهای فولادسازی این کشور شده و بر نگرانی‌های فعلی در زمینه افت بیشتر تقاضا در بخش محصولات نهایی دامن زده است. در این شرایط اخباری مبنی بر افزایش زیان فولادسازان چینی به گوش می‌‌‌رسد، افت نرخ فولاد عامل زیان‌‌‌ده شدن تولید فولاد در چین شده است‌‌‌. اگر وعده‌‌‌های دولت چین مبنی بر حمایت از توسعه ساخت‌‌‌‌‌‌وساز به نتیجه نرسد، احتمالا بسیاری از فولادسازان این کشور چاره‌‌‌ای جز کاهش تولید به‌منظور کاهش زیان نخواهند داشت.


معامله‌‌‌گران زغال در خوف و رجای قیمتی

زغال‌سنگ‌های کوک‌شو فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین بدون تغییر قیمتی در بازار مورد معامله قرار گرفتند. هم‌اکنون اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند تا روشن شدن وضعیت بازار، خرید خود را به تعویق بیندازند. بر همین اساس پلتس پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شوی آسیا فوب استرالیا را روز دوشنبه ۱۷اکتبر برابر ۲۸۶دلار و ۷۵سنت به ازای هر تن ارزیابی کرد. عرضه زغال‌‌‌سنگ از سوی استرالیا با محدودیت روبه‌روست؛ اما واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا مانع از آن می‌شود که سیگنال افزایشی اختلال در عرضه در بازار اثرگذار شود. پلتس، پریمیوم زغال‌سنگ آسیا سی‌اف‌آر چین را نیز در همین روز ۳۰۷دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. در حالی که تضعیف بازار فولاد در چین سیگنالی کاهشی برای زغال وارداتی به این کشور به همراه دارد، برخی فعالان بازار به نتیجه کنگره حزب کمونیست چین و تاثیر مثبت آن بر بازار زغال امیدوارند. به هر ترتیب، روز دوشنبه ۱۷اکتبر اغلب فعالان این بازار ترجیح دادند فعلا از معامله خودداری کنند تا وضعیت واضح شود.


قراضه ارزان‌‌‌تر می‌شود؟

 قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه به علت کاهش تقاضا در کانال نزولی قرار گرفت و به این ترتیب پلتس، بهای قراضه وارداتی به این کشور را با کاهش ۲دلاری برابر ۳۶۷دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. اگرچه ظرف روز ۱۷اکتبر از نرخ قراضه وارداتی به ترکیه کاسته شد؛ اما فولادسازان این کشور به دنبال افت نرخ بیشتری بودند که این موضوع با مقاومت عرضه‌‌‌کنندگان به بن‌‌‌بست خورد. تولید فولاد در ترکیه ظرف هفته‌‌‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه انرژی و تضعیف بازار محصولات فولادی زیان‌‌‌ده شده است. فولادسازان این کشور نمی‌‌‌دانند دور بعدی افزایش بهای انرژی چه زمانی و به چه میزان اجرایی خواهد شد. در عین حال تقاصای داخلی و صادراتی آنها به شکل مستمری کاهش می‌‌‌یابد. بنابراین تولیدکنندگان چاره‌‌‌ای جز کاهش بیشتر تولید ندارند. استمرار رویه فعلی در بخش فولاد ترکیه بر فشار افت نرخ در بازار قراضه می‌‌‌افزاید.