توقف معاملات مواد اولیه فولادی‌‌ها

کاهش تقاضا، سنگ‌‌آهن را ارزان کرد

در حالی که سنگ‌‌آهن وارداتی به چین ظرف هفته ابتدایی سال ۲۰۲۳ در مسیر رشد نرخ تا مرز ۱۲۰دلاری شدن پیش رفته بود، از بهای آن ظرف روز نهم ژانویه کاسته شد. کاهش حاشیه سود واردات سنگ‌‌آهن به چین، زمینه افت تقاضا برای این محصول از سوی تجار چینی را فراهم کرد و به افت نرخ آن منجر شد. به این ترتیب پلتس، بهای هر تن سنگ‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز دوشنبه نهم ژانویه برابر ۱۱۸دلار و ۷۰سنت ارزیابی کرد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز معاملاتی قبل کاهش ۱/ ۱دلاری داشت.  با اینکه از تقاضا برای سنگ‌‌آهن دریایی در چین کاسته شد، همچنان فولادسازان چینی به روند خرید مواد اولیه به‌منظور ذخیره‌‌سازی در انبار پیش از شروع تعطیلات سال نوی این کشور ادامه می‌دهند. احتمالا این هفته آخرین فرصت فولادسازان این کشور برای ذخیره مواد اولیه پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی است.


ذخیره‌‌سازی زغال به راند پایانی رسید

فولادسازان چینی در آستانه سال نوی این کشور از خرید زغال‌‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا دست کشیدند و تجار هندی نیز ترجیح دادند تا مشخص شدن چشم‌‌انداز روشنی از این بازار از خرید عقب‌‌نشینی کنند. این موارد باعث شد تا نرخ این محصول بدون تغییر ثابت بماند. به این ترتیب پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک فوب استرالیا را برابر ۳۱۳دلار و ۷۵سنت ارزیابی کرد.  یک تاجر هندی گفت: در این برهه زمانی، به دلیل عدم‌قطعیت در خصوص چشم‌‌انداز قیمت، هیچ‌‌کس به دنبال رزرو محوله زغال نیست. در این شرایط ما مشتاقانه به دنبال افت نرخ در بازارهای چین و تاثیر آن بر بازار زغال صادراتی استرالیا هستیم.  به گزارش پلتس، زغال متالورژیک در بازار داخلی چین تحت فشار کاهش نرخ قرار دارد، با این حال پریمیوم این محصول تحویل بنادر چین بدون تغییر برابر ۳۱۴دلار به ازای هر تن اعلام شد.


توقف قراضه در مرز ۴۲۰ دلاری

کاهش تقاضا برای خرید قراضه از سوی فولادسازان ترکیه از تب‌‌وتاب قیمتی در معاملات این بخش کاست. به این ترتیب پلتس، بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز نهم ژانویه بدون تغییر نرخ نسبت به ‌روز معاملاتی قبل برابر ۴۲۰دلار به ازای هر تن تحویل ترکیه ارزیابی کرد. فولادسازان ترکیه برای ممانعت از روند رو به رشد قیمتی قراضه از خرید اجتناب می‌کنند، اما دارندگان قراضه با در نظر داشتن نیاز آنها به این محصول برای استمرار تولید در هفته‌‌های آینده تمایلی به ارائه تخفیف ندارند. به این ترتیب معاملات قراضه در محدوده ۴۲۰دلاری به حداقل رسیده است.